Page 135 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XIV (2018), številka 27, ISSN 2590-9754
P. 135
peter kovačič peršin

Dejstva govore nasprotno.
Duh, ki veje iz Benedikovega prikaza slovenskega protestantizma, ne

blaži tradicionalne katoliške netolerantnosti in ne sledi smernicam da-
našnjega katoliškega ekumenizma, če upoštevamo samo zadnji ekumen-
ski dokument, Od konflikta do skupnosti, ki je obeležil 500-letnico pro-
testantizma leta 2017. Opisuje namreč zgodovino Cerkve izključno kot
institucije, in sicer v okviru pojmovanja konstantinske cerkve, se pravi
državne religije, ki se na Slovenskem skuša uveljavljati kot model katoli-
škega integrizma tudi danes. Če je s čim 2. vatikanski koncil dokončno
obračunal, je s tem konceptom. Zato avtor obravnavane monografije ne
more uvideti, da je bilo Trubarjevo razumevanje Cerkve kot skupnosti
božjega ljudstva – gmajne – za stoletja pred katoliškim razumevanjem
Cerkve. Morda zato pri svojem opisu reformacije ni izpostavil te kon-
cepcije Cerkve, ki je po 2. vatikanskem koncilu poudarjeno naglaševa-
na. Cerkev kot skupnost božjega ljudstva je pri sodobni katoliški pasto-
ralni praksi in teološki doktrini v ospredju. A očitno na Slovenskem še
vedno v zaostajanju.

Benediku morda ne gre pripisovati toliko osebne strokovne
pomanjkljiv­ osti, pač pa ideološko obzorje katoliškega integrizma, v ka-
terega slovenski katolicizem žal ostaja zasidran. Za resen znanstveni
prikaz to seveda ni sprejemljivo. Podobno enostranski in tendenciozen
je tudi prikaz slovenskega narodnoosvobodilnega boja in vloge krščan-
skih socialistov ter številnih duhovnikov (posebno na Primorskem) v
njem. Avtor zato žal ne more razumeti dejstva, da lahko v dobi sekula-
rizacije krščanstvo nagovori sodobnega človeka le kot eksistencialna du-
hovno-etična izbira in pot, in ne kot hierarhična institucija. In da lah-
ko krščan­stvo nagovori današnji svet le kot enovit zgodovinski pojav z
vsemi svojimi različnimi konfesionalnimi in bogoslužnimi oblikami ter
različnim ustrojem svoje cerkvenosti. V tej širini, ki slovenskem katoli-
štvu manjka, je iskati tudi vzrok, zakaj se na svetu protestantske oblike
krščanstva danes širijo hitreje kot katoliške.

133
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140