Page 60 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XV (2019), številka 30, ISSN 2590-9754
P. 60
razprave, študije

z­ adnjem času zelo povečalo, potem ko so bili mnogi evangeličanski Prusi
sprejeti v tukajšnje službe (Chemnitz 1761, 10).
Chemnitz je tudi prepričljivo opisal konkretno božjo službo s sveto ve-
čerjo za pripadnike vojske (1761, 23–24).
Tu je omenjeno še drugo dejstvo, ki je bilo v ozadju nadkonfesional-
nih opredelitev Vojaškega reda Marije Terezije. Med šlezijskimi vojna-
mi so bili zajeti številni pruski oficirji in vojaki. Avstrijska vojska je po
eni strani potrebovala popolnitev moštva zaradi vojnih izgub, po dru-
gi strani pa je bilo pri reformiranju avstrijske vojske nadvse dobrodoš-
lo strokovno znanje ene najuspešnejših armad tistega časa. Prizadevali
so si torej, da bi v avstrijsko službo sprejeli pruske oficirje in vojake, ne
glede na njihovo veroizpoved.
Konfesionalni konflikti naj ne bi imeli več mesta v oboroženih silah
avstrijske države, čeprav je bila ta sicer še kako povezana s Katoliško
cerkvijo. Ta drža je bila tudi v ozadju drugih glavnih službenih predpi-
sov 18 stoletja. Pravilnik za celotno cesarsko in kraljevo pehoto iz leta 1769,
ki ga je oskrbel feldmaršal Franz Moritz von Lacy (1725–1801) (Kotasek
1956, 96–106), zelo jasno povzema stališče o konfesionalnih zadevah:

O religiji naj se nikdar ne govori, zato pa toliko bolj živi v skladu z njo; z
najstrožjo in neizogibno kaznijo je prepovedano vse, kar bi lahko bilo po-
vod za sovražnost med pripadniki različnih ver. (Kotasek 1956, 60)
Vendar je bilo v oboroženih silah odločno prepovedano vse, kar bi
lahko dajalo vtis javnega prakticiranja vere. Tako je bil leta 1774 po­
klican na odgovornost pred dvorni vojni svet reformirani pastor iz
Sedmograške, pristojni vojaški poveljnik pa okaran, ker je pastor ob­
iskal nekega vojaka v kasarni. Evangeličanska duhovna oskrba v kasar-
ni bi pomenila, da je evangeličansko bogoslužje vsaj delno prestopilo iz
zasebnosti v javno sfero (Tepperberg 1996, 133).
Številni dogodki v sferi verske politike Marije Terezije kažejo, da je
bila zgodnja religiozna toleranca omejena na oborožene sile in ni vel­
jala za državo kot celoto. Še leta 1776 so bile iz konfesionalnih razlo-
gov na zahtevo Marije Terezije (in proti volji njenega sina in sovladar-

58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65