Page 165 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 165
Eberhard Jüngel

Jezus Kristus je za vernika merodajen kot vzor: kot je Jezus svobodno
postal suženj, »tako naj se tudi krščanski človek svobodno odloči, da bo
služabnik in pomagal svojemu bližnjemu«. […] Luthrovo razločevanje
notranjega in zunanjega človeka v isti osebi torej gotovo nima za cilj, da
bi teološko razvrednotilo kristjanov odnos do sveta na račun neke »čis-
te notranjosti«, ki bi kot svobodno lebdeča ostajala sama zase – »ideala,
ki ne bi vključeval nobene vsebine, nobene pozitivne vrednosti […]«, kot
je polemiziral Scheler. Prav tako ni mogoče trditi, da se naš spis »izteče v
opravičevanje dejanske nesvobode in neenakosti kot posledice notranj­e
svobode in enakosti« (Marcuse).6 Prav nasprotno.

Da gre Luthru za nekaj nasprotnega od tistega, kar se mu pripisuje,
pokažejo prav njegove vzporednice med usklajenostjo notranjega člo-
veka z Bogom na eni strani in usklajenostjo zunanjega človeka z notra-
njim na drugi. Zunanji človek naj bo v takem odnosu do notranjega, kot
je ta do Boga. […] Luther sicer izrecno poudarja, da je usklajenost no-
tranjega človeka z Bogom izključno Božje delo in da človek pri tem ni
akter, temveč ga je treba videti zgolj kot poslušalca in verujočega. […]
Toda Jezus Kristus (ki nas je kot sacramentum osvobodil brez našega
prispevka), hoče biti tudi vzgled (exemplum) in kliče osvobojenega člo-
veka, da mu sledi. Zato mora zdaj ta postati dejaven, postati iz poslušal-
ca besede njen akter, udejanjati svojo vero v ljubezni. […] Jezus Kristus
je dejavna in oblikujoča sila tudi kristjanovega posvetnega življenja. […]

Luthrovega namena ne moremo bolj zgrešiti, kot če mu pripisuje-
mo, da je njegovo razlikovanje med notranjim in zunanjim človekom (v
njunem medsebojnem spopadu) plaidoyer za antropološki dualizem z
»dvojno moralo«. […] Če bi se odpovedali razlikovanju med notranjim
in zunanjim človekom – v kakršni koli že terminologiji izraženem –,
bi morali razumeti človeka zgolj kot delujočega, ki v svojem delovanju
sam udejanja samega sebe. V tem primeru sem jaz svoje dejanje. […] In
v takem primeru je Bog (tako kot svet) obravnavan kot sredstvo člove-
kovega samouresničevanja ali pa se ga povsem ignorira: kot alternativa
se ponujata služenje malikom ali ateizem, praznoverje ali nevera. […]

6 Marcusejeve in Schelerjeve kritike, ki jih navaja Jüngel, smo povzeli/nakazali v
Uvodnem pojasnilu.

163
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170