Page 162 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 162
bilo je povedano

Duša – to je notranji človek – je mesto odločanja o človekovi svobodi
in nesvobodi, ker živi od tega, da »ima besedo«. Ne svojo lastno besedo,
ampak tujo, Božjo besedo, ki nagovarja človeka in prav s tem razlikuje/
razločuje [unterscheidet] notranjega človeka od zunanjega, novega od
starega. Od zunaj prihajajoča Božja beseda šele obrne človeka navznot-
er in ga s tem kot notranjega človeka razloči od njega samega kot zunan­
jega. S tem je tudi povedano, da je notranji človek konstituiran od zu-
naj. K sebi pride od zunaj. […]

[80– 82] V nasprotju z vase, v svojo notranjost, zaprtim jazom, se
notranji človek pusti priklicati iz sebe in zmore iziti iz sebe ter tako po­
stati novi človek. Notranji človek lahko zapusti sebe, se lahko napoti pro-
ti drugim, se jim lahko posveti in se lahko zanese nanje. Ker mu evange-
lij nalaga, da se »preda Kristusu in mu zaupa«, mora notranji človek iziti
iz sebe, da bi tako – pri nekom drugem! – postal novi človek. Notranji
človek je po besedi, ki ga nagovarja, obrnjen navznoter in hkrati s tem
odvrnjen od sebe. Navznoter obrnjeni človek obstaja v obratu od znot-
raj navzven. […] Notranji človek je tako v nastajanju in v je v tem smis-
lu novi človek; le ko ostaja pri sebi, je nujno stari človek. […] Kot je rekel
Luther v drugem kontekstu, bi bil tak nase fiksiran človek, homo incur-
vatus in se, vase zakrivljen človek, ki »išče v vsem le sebe in sebi prikro-
ji ne le materialne, ampak tudi duhovne dobrine.« […]

Glede na dejansko nesvobodo človeka je zatrjevanje, da notranji
človek lahko gre iz sebe, le nekaj abstraktnega. Krščansko oznanilo je
usmerjeno k temu, da bi to postalo konkretno, da bi se udejanjilo. […]
Božja beseda je namreč tista, ki notranjemu človeku dovoli, da gre iz
sebe. Z dogoditvijo Božje besede postane stavek, da notranji človek –
v nasprotju z zunanjim – lahko gre iz sebe, konkreten in splošno velja-
ven stavek. Notranji človek je človek, ki je poklican, da izide iz sebe; v
konkretnosti je to vedno človek, ki je poklican iz svoje izgubljenosti. […]

6. Vesela zamenjava: človek kot bitje obrata
[83–87] Nobene stvari ni ne na nebu in ne na zemlji, po kateri in v
kateri bi bila duša živa in svobodna, razen Božje besede o Kristusu. […]
Luther poudarja, »da ni dovolj pridiga, ki predstavlja Kristusa in nje-

160
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167