Page 195 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 195
Jan Amos Komenský

dolžni starši čisto na začetku šolanja svojih otrok položiti vanje temel­
je vsega trojega. In zato bo v nadaljevanju prikazano, kako daleč velja
pri kateri od teh treh reči iti do šestih let starosti in po kakšni poti kaže
pri tem stopati.

(Resnična in rešnja) pobožnost je zapopadena v naslednjem:
Prvič, da naše srce vedno in povsod posnema Boga ter ga išče z vse-
mi dejanji;
Drugič, da naše srce najde Božje stopinje in ga vedno ter povsod čas-
ti s strahospoštovanjem, ljubeznijo in poslušnostjo;
Tretjič, da s takšnim stalnim spominjanjem na Boga in mislijo nanj
pridemo do miru, radosti in zadovoljstva.
To je prava pobožnost, raj božanskega veselja, ki se daje človeku. Do
šestega leta starosti morajo biti temelji pobožnosti pri otroku postavlje-
ni tako, da bo vedel: da Bog je; da je prisoten povsod; da na vse gleda in
da tistemu, ki ga posluša, da jedačo, pijačo, obleko in vse drugo, tiste-
ga, ki pa ga ne posluša, pokonča; zato se ga je treba bati in k njemu ved-
no moliti ter ga ljubiti kot najvišjega Očeta in delati, kar zapove v svojih
zapovedih, itd. Tako daleč, pravim, je mogoče za začetek v pobožnosti
lepo privesti šestletnega otroka.
Zastran nravnosti in čednosti je treba majhne otroke učiti:
1. zmernosti, da se navadijo jesti, kolikor po naravni potrebi potrebu-
jejo, in da se ne nažirajo in ne pijejo čez mero;
2. spodobnosti, da se naučijo dobrih navad pri jedači, pijači, oblačilih
in pri vsakovrstni negi telesa;
3. spoštljivosti do staršev, njihovih dejanj, besed in vsakega namiga;

merjati s Primožem Trubarjem, ki vse branje/mišljenje v slovenskem jeziku začle-
ni ob poglavitno slehernikovo nalogo na tem svetu, da bi človek, o katerem je naš
reformator zapisal, da je »en pild tiga živiga Boga«, v svojem vsakodnevnem bit-
ju in nehanju odražal čast in slavo Stvarnika. Da bil imago Dei. Za dosego tega
cilja je Komenský razvil naslednji pristop za poučevanje otrok: 1) najprej je tre-
ba razviti dobro telesno zdravje odraščajočega, 2) iz tega sledi razvoj mentalnih
zmožnosti, in sicer preko razvoja čutov, 3) temu pa sledijo jezikovno, moralno in
versko izobraževanja/vzgoja. Komenský pri tem ni pozabil niti na kultiviranje ču-
tov in vzgojo k samostojnemu zrenju (Čapková 1973, 271), tudi estetskemu (likov-
nost, glasba).

193
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200