Page 207 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 31, ISSN 2590-9754
P. 207
Jan Amos Komenský

Šesto poglavje
Na kakšen način je treba otročke učiti razumevanja?
»Ko sem bil sin svojemu očetu, nežen (pravi Salomon) in edinec pred
obličjem svoje matere, me je učil in mi govoril: »Pridobi modrost, sin
moj, in z vsem svojim imetjem si pridobivaj razumnost itd.« (Prg 4,4
itd.)[23] Tako morajo ravnati tudi razumni starši, ki se morajo truditi
ne samo, da njihovi otročki ostanejo živi, niti naj ne mislijo samo tega,
kako bi jim nabrali veliko imetja, temveč se morajo prizadevati, da bodo
vpelj­ali modrost v srce svojih otrok. »Kajti modrost je dražja kot dra-
gi kameni in vse, kar te veseli, se ne more enačiti z njo. Dni dolgost je v
desnici njeni in v levici njeni bogastvo in čast. Pota njena so miline pota
in vse steze njene so mir. Drevo življenja je tem, ki se je oprimejo, kdor
se je drži, je srečen,« tako pričuje Sveti Duh v knjigi Pregovorov 3,15 itn.
Premislite torej, starši, kdaj je treba začeti vaše otročke učiti. Salamon
pravi, da ga je oče začel učiti takoj od malega in da mu mati ni branila
pouka, četudi je bil edinec. Zatorej kaže tudi naše otročke učiti, da bodo
razumeli vse stvari v naravi in drugje.
Kako to početi? Ja tako, kot je to treba delati pri majcenih: glede na
njihovo zmožnost razumevanja. Na primer:
1. Fizika novorojenih otročkov je jesti, piti, spati, prebavljati, rasti.
Toda oni tega ne razumejo. Šele v drugem in tretjem letu začenjajo ra-
zumeti, kaj je papica, kaj pitje, kaj kruh, kaj meso itn., tudi, kaj se ime-
nuje voda, kaj ogenj, kaj zemlja, kaj veter, kaj hlad, kaj toplo, kaj človek,
kaj kravica, kaj psiček in nekatere zunanje razlike med stvarmi v nara-
vi. V četrtem, petem, šestem letu lahko poznavanje teh stvari v naravi
še naprej bolj in bolj raste: da bodo vedeli, kaj se imenuje kamen, kaj pe-
sek, kaj ilovica, kaj drevo, kaj veja, kaj popek in kaj cvet itn. in da bodo
poznali posamezno sadje, hruško, jabolko, češnjo, grozdje itd. Item da
bodo znali imenovati vse notranje organe ter da bodo kolikor toliko ve-
deli, kakšna je njihova naloga itd. V zvezi s tem se morajo z njimi vsesko-
zi ukvarjati pestunja, mati, oče, in to tako, da otrokom kažejo na omeje-

23 Prg 4,3–5.

205
   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212