Page 59 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVI (2020), številka 32, ISSN 2590-9754
P. 59
tanja žigon

iz Ljubljane (Radics 1861a, 49). Na nekem drugem mestu pa omenja, da
so bili po ukazu nadvojvode Ferdinanda iz okolice Vipave leta 1584 izg-
nani protestanti (str. 61).

V priročniku o zgodovini Kranjske, ki ga je zasnoval zelo široko, je
uvodoma napovedal obsežno poglavje o reformaciji in dogodkih konec
16. in v začetku 17. stoletja (Radics 1862b, XII–XIII), a žal je pri ljubljan-
skem založniku Janezu Giontiniju (1818–1879) izšel le prvi zvezek, saj
Radics k sodelovanju ni uspel pritegniti širšega kroga sodelavcev (Žigon
2009, 136–37). Na krajše omembe obdobja naletimo še v spremni študiji k
drami Der verirrte Soldat, ki jo je Radics našel pri pregledovanju gradiva
v ljubljanski študijski knjižnici ter jo objavil leta 1865.8 Nadalje v svojih
monografijah o Valvasorju (Radics 1866; 1896; 1910), kjer prav tako tema-
tizira zgodovino reformacije, navaja predvsem, v katerih mestih v Slavi
vojvodine Kranjske Valvasor obravnava reformacijsko in protireforma-
cijsko obdobje (npr. Radics 1866, 49), posebej pa predstavi tudi pomen
protestantskih piscev za razvoj slovenskega knjižnega jezika ter sloven-
sko slovstveno in kulturno zgodovino (npr. Radics 1866, 61). V zgodo-
vinski skici o baronih Grimschitz se opira na raziskave, ki jih je opra-
vil Theodor Elze, in sklene, da baroni nikoli niso prestopili v novo vero.
Na nekem drugem mestu v knjigi pa v nekaj stavkih predstavi protes-
tantske zasluge na področju jezika in Hrenovo delovanje v času protire-
formacije (Radics 1871, 23–24, 29). Podobno se v študiji Frau Musica in
Krain, ki je izšla ob 175. obletnici ustanovitve ljubljanske filharmonič-
ne družbe, dotakne odmevov reformacije v glasbi ter posebej predsta-
vi prizadevanja Adama Bohoriča (1520–1598), velikega ljubitelja glasbe,
in superintendenta Krištofa Spindlerja (1546–1591), ki sta se zavzemala
za to, da bi se glasbena umetnost, predvsem figuralna in koralna glas-
ba, morali poučevati (Radics 1877, 14–16). Drobec iz glasbene zgodovi-
ne na Slovenskem je nato obravnaval še v objavi o Trubarju in njegovem
pogledu na glasbo ter ga priobčil v reviji Archiv für Heimatkunde, ki jo

8 Delo je posvetil knezu Vincencu Karlu Auerspergu (1812–1867), cesarskemu in
kraljevemu tajnemu svetniku in vrhovnemu komorniku iz mlajše veje knežje li-
nije Auerspergov, t. i. tirolsko-češke linije (Preinfalk 2005, 281–82), ki je bil od leta
1863 tudi vrhovni direktor dunajskega Burgtheatra.

293
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64