Page 32 - Stati inu obstati, revija za vprašanja protestantizma, letnik XVII (2021), številka 33, ISSN 2590-9754
P. 32
razprave, študije, papers
Adam Bohorič je na naslovni strani slovnice zadevni svetopisemski
izrek navedel v šestih jezikih, med drugim tudi v slovenščini (Vſaki je-
sik bode Boga ſposnal). Neuradni moto se ponovi takoj na začetku jedr-
nega dela predgovora, ko avtor zapiše
O pravi rabi jezikov je najveljavnejši svetega Pavla izrek, ki ga navaja v
listu do Rimljanov iz preroka Izaije, rekoč: »Vsak jezik bo slavil Boga.« S
temi besedami nam prikazuje sv. Pavel znamenit nauk in presladko tolaž-
bo, pa tudi pravo rabo jezikov. Kajti prvič ugotavlja, da bo zmerom obsta-
jalo neko óbčestvo pobožnih, ki bodo s pomočjo jezikov Boga prav spoz-
navali in častili, drugič pa očitno opozarja, da ta svet ne bo prešel, preden
ne bo božja volja znana med vsemi ljudstvi in vsemi narodi. (Rupel 1934,
220)
Mit o etnični izbranosti, ki je nastal v vrstah reformatorjev prve ge-
neracije, je v najčistejši obliki izrazil mlajši predstavnik gibanja Andrej
Savinec, ki je v svojem predgovoru v posthumno objavo Trubarjeve
Postile leta 1595 svojim rojakom med drugim sporočal, da
[…] je Bog, ta nebeski Oča, iz velike neizrečene gnade inu milosti tudi nas
Kraince inu Slovence raven inu poleg druzih folkov h tej veliki gnadi pus-
til priti, de my tudi to cejlo sveto BIBLIO ali vse Svetu pismu v našim pra-
vim slovenskim inu materinim jeziku imamo inu beremo, za katero veli-
ko gnado inu dobruto bi my spodobnu Boga imejli častyti inu zahvaliti.
(Trubar 1595, 00)
Slovenski mit o etnični izbranosti – tudi nas Kraince inu Slovence ra-
ven inu poleg druzih folkov, ki je posredno oprt na starozaveznega prero-
ka Izaija (Iz 45,23) in neposredno na novozavezna Apostolska dela (Apd
2, 1–11) ter Pavlovo Pismo Rimljanom (Rim 14,11) za razliko od drugih
mitov o etnični izbranosti nima ekskluzivističnih predstav o lastnem
odnosu do Boga, temveč je v tem pogledu afirmativen za Slovence in in-
kluziven do ostalih. Izraža namreč, da so Krainci inu Slovenci s Svetim
pismom v lastnem jeziku poleg druzih folkov zdaj enakopravni partner
znotraj ekumene krščanskih ljudstev.
30
Adam Bohorič je na naslovni strani slovnice zadevni svetopisemski
izrek navedel v šestih jezikih, med drugim tudi v slovenščini (Vſaki je-
sik bode Boga ſposnal). Neuradni moto se ponovi takoj na začetku jedr-
nega dela predgovora, ko avtor zapiše
O pravi rabi jezikov je najveljavnejši svetega Pavla izrek, ki ga navaja v
listu do Rimljanov iz preroka Izaije, rekoč: »Vsak jezik bo slavil Boga.« S
temi besedami nam prikazuje sv. Pavel znamenit nauk in presladko tolaž-
bo, pa tudi pravo rabo jezikov. Kajti prvič ugotavlja, da bo zmerom obsta-
jalo neko óbčestvo pobožnih, ki bodo s pomočjo jezikov Boga prav spoz-
navali in častili, drugič pa očitno opozarja, da ta svet ne bo prešel, preden
ne bo božja volja znana med vsemi ljudstvi in vsemi narodi. (Rupel 1934,
220)
Mit o etnični izbranosti, ki je nastal v vrstah reformatorjev prve ge-
neracije, je v najčistejši obliki izrazil mlajši predstavnik gibanja Andrej
Savinec, ki je v svojem predgovoru v posthumno objavo Trubarjeve
Postile leta 1595 svojim rojakom med drugim sporočal, da
[…] je Bog, ta nebeski Oča, iz velike neizrečene gnade inu milosti tudi nas
Kraince inu Slovence raven inu poleg druzih folkov h tej veliki gnadi pus-
til priti, de my tudi to cejlo sveto BIBLIO ali vse Svetu pismu v našim pra-
vim slovenskim inu materinim jeziku imamo inu beremo, za katero veli-
ko gnado inu dobruto bi my spodobnu Boga imejli častyti inu zahvaliti.
(Trubar 1595, 00)
Slovenski mit o etnični izbranosti – tudi nas Kraince inu Slovence ra-
ven inu poleg druzih folkov, ki je posredno oprt na starozaveznega prero-
ka Izaija (Iz 45,23) in neposredno na novozavezna Apostolska dela (Apd
2, 1–11) ter Pavlovo Pismo Rimljanom (Rim 14,11) za razliko od drugih
mitov o etnični izbranosti nima ekskluzivističnih predstav o lastnem
odnosu do Boga, temveč je v tem pogledu afirmativen za Slovence in in-
kluziven do ostalih. Izraža namreč, da so Krainci inu Slovenci s Svetim
pismom v lastnem jeziku poleg druzih folkov zdaj enakopravni partner
znotraj ekumene krščanskih ljudstev.
30