Page 102 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo, letnik 20, zvezek 40 ◆ The Journal of Music Education of the Academy of Music in Ljubljana, volume 20, issue 40
P. 102

eno izmed Mozartovih del, kar pa lahko, glede na negativen rezultat raziska-
             glasbenopedagoški zbornik ◆ letnik/volume 20 ◆ številka/number 40
               ve, interpretiramo tudi kot moteč dejavnik pri tovrstnih udeležencih raziska-
               ve. Susan Hallam idr. (2002) pa pojasnjujejo, da so učinki glasbe v ozadju na
               uspešnost učenja in opravljanja nalog posredovani preko vzburjenosti ter raz-
               položenja, namesto da bi vplivali neposredno na kognicijo.
                   Hipoteza o vzburjenju in razpoloženju je močno povezana s čustvi.
               Čustveni odzivi pa so ena glavnih motivacij za poslušanje glasbe, saj naj bi glas-
               ba vzbujala osnovna čustva, kot so sreča, žalost in strah (Egermann idr., 2015).
                   Sloboda in Juslin (2001) pravita, da so avtonomni odzivi, delujoči v ozadju
               čustvenega odziva, ki ga povzročijo glasbeni dražljaji, lahko posledica notranjih
               in/ali zunanjih glasbenih lastnosti. Notranje glasbene lastnosti so tiste, ki izzo-
               vejo čustveni odziv pri poslušalcu kot neposredno posledico glasbenostruktur-
               nih značilnosti, kot so intenzivnost, tempo in tonovski način. Zunanje glas-
               bene lastnosti pa izzovejo čustveni odziv, ki je povezan z asociacijo glasbenih
               značilnosti in osebnimi izkušnjami, dogodki, s kontekstualnimi asociacijami
               zvoka (kako posamezniki povezujejo glasbo z določenim okoljem, kontekstom
               in okoliščinami) (Sloboda in Juslin, 2001). Gabrielson in Juslin (2003) pojas-
               njujeta, da je hiter tempo skladbe pogosto povezan z visoko vzburjenostjo, po-
               časen tempo pa z nizko vzburjenostjo, in te razlike v tempu lahko vplivajo na
               čustveno zaznavanje poslušalca. Fiziološko delovanje teži k posnemanju rit-
               mičnih vzorcev in preko fizioloških povratnih informacij izzove čustva, ki jih
               prenaša tempo (Ribeiro idr., 2019). Glasba v ozadju ima tako učinek posredni-
               ka, saj vpliva na vzburjenje, vzburjenje pa na učenje.
                   Ob predpostavki, da glasba lahko izzove pozitivna in negativna čustva, je
               mogoče trditi, da glasba ustvarja tudi razpoloženje. Razpoloženje je v tem kon-
               tekstu opredeljeno kot splošno afektivno ozadje, ki traja skozi čas brez specifič-
               nih dražljajev (Beedie idr., 2005). Pozitivno razpoloženje lahko vpliva na bolj-
               ši rezultat učenja, medtem ko negativno razpoloženje lahko učni proces zavira
               (Lehmann in Seufert, 2017). Hipoteza o vzburjenju in razpoloženju razlaga, da
               lahko poslušanje glasbe spodbudi učenje, pozorni pa moramo biti tudi na sam
               tempo glasbe in tonovski način. Skladbe morajo biti v optimalnem tempu in
               načinu, da pri učencu vzbudijo ustrezno vzburjenje in razpoloženje (Lehmann
               in Seufert, 2017).
                   Pomembno vlogo pri učenju matematike ob poslušanju glasbe v ozadju pa
               ima tudi delovni spomin. Med drugim matematični problemi pogosto vključu-
               jejo pomnjenje rezultatov določenih izračunov med izvajanjem drugih mate-
               matičnih operacij. Osrednjo vlogo pri delovnem spominu naj bi imel central-
               ni izvršitelj, ki nadzoruje podsisteme, kot so: fonološka zanka, vidnoprostorska
               skicirka in epizodični medpomnilnik. Fonološka zanka je odgovorna za shran-
               jevanje in obdelavo specifičnih zvokov, vidnoprostorska skicirka upravlja z vi-
               zualnimi in s prostorskimi informacijami, epizodični medpomnilnik pa na
               podlagi predhodnega znanja integrira govorne in vidnoprostorske informaci-
               je (Šešok, 2006).

               102
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107