Page 44 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani
P. 44
valnimi) zaporedji v isti tonaliteti uporabljali večkrat, v različnih delih, kom-
glasbenopedagoški zbornik ◆ letnik/volume 20 ◆ številka/number 41
binacijah in kontekstih. Večina tem v delih z otroškimi solisti je sestavljenih
iz takšnih odsekov, ki med sabo funkcionirajo kot nekakšne lego kocke. Po-
leg pomoči izvajalcem je imela takšna tehnika komponiranja tudi povezova-
len vpliv na formo celotnega dela ter je prispevala k njeni zaokroženosti in ra-
zumljivosti.
Inštrumentalno zasedbo sestavlja simfonični orkester »a due«. Orkester
smo ločili na pihala, trobila in tolkala, ki jih igrajo profesionalni glasbeniki
in študenti srednjih ter visokošolskih glasbenih institucij iz simfoničnega or-
kestra Cantabile, ter godala, ki jih zastopajo učenci Glasbene šole Logatec s
profesionalnimi glasbeniki na prvih pultih. Takšna razporeditev v praktičnem
smislu odseva tudi pri karakterizaciji oseb, saj sta vlogi Ninikinih staršev, ki sta
namenjeni profesionalnim opernim pevcem, večinoma intenzivno zastopani s
pihali in trobili (»Ženska drži 3 vogale pri hiši«, »Red in denar«, »Moji stari
všeč je Mozart«, »Na vse strani sveta«), vloga godal pa je v njih večinoma spre-
mljevalna. Po drugi strani so dela s solo otroškim sopranom intenzivneje zasto-
pana v godalih (»Violina«, »Ninika in otroci«, »Čarobna glasba«, »Znaš-
la sem se na razpotju in v temi«). Ker so otroške pevske linije preprostejše, jih
mladinski godalni orkester lažje spremlja.
Želeno sofisticiranost v godalno intenzivnih delih smo dosegli z upora-
bo solo violinskih vložkov, pisanih za profesionalnega violinista – solista, in
pogos tih harmonskih modulacij. Pri tutti godalnih delih pa smo uporabili
možnost divisi, kjer so (profesionalni) prvi pulti prevzeli težje dele melodije.
Zaradi prilagoditve težavnosti zmožnostim učencev glasbene šole je prišlo
tudi do nekaterih sprememb v kompozicijah, ki so se zgodile naknadno, med
procesom vaj. V delu »Z glasbenikom je najlepše biti par« smo vlogo ene iz-
med Ninikinih sester iz pevske pretvorili v dramsko. Besedilo, ki je bilo prvot-
no mišljeno kot petje, je postalo nekakšen rap.
Identifikacija
Raziskave kažejo na pozitivno korelacijo med občutki ugodja, ki jih doživi-
mo ob poslušanju glasbe, in zmožnostjo le-te, da pri poslušalcu sproži čustve-
no vzburjenje (Salimpoor idr., 2009, Salimpoor idr., 2011). Identifikacija ne-
česa je prepoznavanje, da to obstaja, je pomembno ali pa je res (Collins, b. l.).
Prepoznavanje pa je v psihologiji oblika pomnjenja, za katero je značilen ob-
čutek domačnosti ob ponovnem srečanju z nečim, kar smo že doživeli (En-
cyclopedia Britannica, b. l.b). Za uspešno identifikacijo je torej treba občinstvu
omogočiti prepoznavanje in gradnjo asociacij v zvezi z glasbenimi elementi,
ki jih posluša, nato pa ga spodbuditi k povezavi teh asociacij z aktualnimi in
osebno pomembnimi temami. Podobno kot v komorni operi Ognjena roža se
je skladatelj tudi pri opereti Špedicija Stradivarius posluževal uporabe tehnik
surrealističnega učinka in paralelne zgodbe. Pri surrealističnem učinku gre za
44