Page 44 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani
P. 44

valnimi) zaporedji v isti tonaliteti uporabljali večkrat, v različnih delih, kom-
             glasbenopedagoški zbornik ◆ letnik/volume 20 ◆ številka/number 41
               binacijah in kontekstih. Večina tem v delih z otroškimi solisti je sestavljenih
               iz takšnih odsekov, ki med sabo funkcionirajo kot nekakšne lego kocke. Po-
               leg pomoči izvajalcem je imela takšna tehnika komponiranja tudi povezova-
               len vpliv na formo celotnega dela ter je prispevala k njeni zaokroženosti in ra-
               zumljivosti.
                   Inštrumentalno zasedbo sestavlja simfonični orkester »a due«. Orkester
               smo ločili na pihala, trobila in tolkala, ki jih igrajo profesionalni glasbeniki
               in študenti srednjih ter visokošolskih glasbenih institucij iz simfoničnega or-
               kestra Cantabile, ter godala, ki jih zastopajo učenci Glasbene šole Logatec s
               profesionalnimi glasbeniki na prvih pultih. Takšna razporeditev v praktičnem
               smislu odseva tudi pri karakterizaciji oseb, saj sta vlogi Ninikinih staršev, ki sta
               namenjeni profesionalnim opernim pevcem, večinoma intenzivno zastopani s
               pihali in trobili (»Ženska drži 3 vogale pri hiši«, »Red in denar«, »Moji stari
               všeč je Mozart«, »Na vse strani sveta«), vloga godal pa je v njih večinoma spre-
               mljevalna. Po drugi strani so dela s solo otroškim sopranom intenzivneje zasto-
               pana v godalih (»Violina«, »Ninika in otroci«, »Čarobna glasba«, »Znaš-
               la sem se na razpotju in v temi«). Ker so otroške pevske linije preprostejše, jih
               mladinski godalni orkester lažje spremlja.
                   Želeno sofisticiranost v godalno intenzivnih delih smo dosegli z upora-
               bo solo violinskih vložkov, pisanih za profesionalnega violinista – solista, in
               pogos tih harmonskih modulacij. Pri tutti godalnih delih pa smo uporabili
               možnost divisi, kjer so (profesionalni) prvi pulti prevzeli težje dele melodije.
                   Zaradi prilagoditve težavnosti zmožnostim učencev glasbene šole je prišlo
               tudi do nekaterih sprememb v kompozicijah, ki so se zgodile naknadno, med
               procesom vaj. V delu »Z glasbenikom je najlepše biti par« smo vlogo ene iz-
               med Ninikinih sester iz pevske pretvorili v dramsko. Besedilo, ki je bilo prvot-
               no mišljeno kot petje, je postalo nekakšen rap.
               Identifikacija

               Raziskave kažejo na pozitivno korelacijo med občutki ugodja, ki jih doživi-
               mo ob poslušanju glasbe, in zmožnostjo le-te, da pri poslušalcu sproži čustve-
               no vzburjenje (Salimpoor idr., 2009, Salimpoor idr., 2011). Identifikacija ne-
               česa je prepoznavanje, da to obstaja, je pomembno ali pa je res (Collins, b. l.).
               Prepoznavanje pa je v psihologiji oblika pomnjenja, za katero je značilen ob-
               čutek domačnosti ob ponovnem srečanju z nečim, kar smo že doživeli (En-
               cyclopedia Britannica, b. l.b). Za uspešno identifikacijo je torej treba občinstvu
               omogočiti prepoznavanje in gradnjo asociacij v zvezi z glasbenimi elementi,
               ki jih posluša, nato pa ga spodbuditi k povezavi teh asociacij z aktualnimi in
               osebno pomembnimi temami. Podobno kot v komorni operi Ognjena roža se
               je skladatelj tudi pri opereti Špedicija Stradivarius posluževal uporabe tehnik
               surrealističnega učinka in paralelne zgodbe. Pri surrealističnem učinku gre za


               44
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49