Page 541 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2021. Opereta med obema svetovnima vojnama ▪︎ Operetta between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 5
P. 541
povzetki

Primož Kuret
Gustav Mahler in opereta
Kot prvi dirigent Deželnega gledališča v Ljubljani je moral Mahler po-
leg oper dirigirati tudi operete. Te so celo zavzemale večji del repertoar-
ja. V kratkem času, ki ga je preživel v Ljubljani, je dirigiral kar 14 različnih
operet, med njimi po tri Johanna Straussa ml. in Offenbacha ter kar štiri
Suppéjeve. Ljubljanska kritika je zvesto spremljala dogajanje v gledališču
in je skoraj po vsaki predstavi izšlo vsaj kratko poročilo o izvedbi. Podob-
no kot so bili zadovoljni z izvedbami oper, so bili tudi z opereto. Zanimivo
je, da v kritikah (razen v eni) ni omenjeno delo kapelnika. Da je bil to res
Mahler, potrjuje zapis ob operi Vesele žene windsorske, kjer piše, da »isti ka­
pelnik vodi opero in opereto«. Izjema je bila predstava operete Vesela vojna J.
Straussa, kjer je kritik ugotovil, da je bil orkester dober in se je pod Mahler-
jevim vodstvom »hrabro držal«. Ta predstava je imela posebno modno za-
nimivost: iz dvorane so jo prenašali po telefonu v gledališko direkcijo. Do-
živela pa je kar 11 ponovitev!
Ključne besede: Mahler, opereta, Ljubljana, Deželno gledališče, skladatelji
operet

Helmut Loos
Erich Wolfgang Korngold – med zabavno in resno glasbo
Kot čudežni otrok na področju kompozicije in učenec Alexandra Zemlin-
skega (1871–1942) se je Erich Wolfgang Korngold (1897–1957) najprej imel za
predstavnika moderne, njegova sonata za violino v G-duru, op. 6, je bila
leta 1919 izvedena v Schönbergovem Društvu za zasebne glasbene izved-
be. Njegova glasbena pot pa ga je nato povsem nepričakovano vodila do z
oskarjem nagrajenega filmskega skladatelja v Hollywoodu. Korngold ni ni-
koli opustil tonalitete in je pod vplivom svojega očeta, vplivnega glasbenega
kritika Juliusa Korngolda (1860–1945), postal odločen nasprotnik moder-
ne. Opereta je nekako pomenila prehod od predstavnika moderne k film-
skemu skladatelju, od resne k zabavni glasbi. V 20. letih se je Korngold in-
tenzivno posvetil opereti in to obdobje ustvarjanja, ki mu je namenjene le
malo pozornosti, je bilo odločilno in mu je, med drugim zaradi sodelova-
nja z Maxom Reinhardtom, utrlo pot v Ameriko. Prispevek poskuša osve-
tliti, kako se je skladatelj sam spopadel s to situacijo.
Ključne besede: Opereta, Julius Korngold, Johann Strauss, mortaliteta,
manjvredna umetnost

539
   536   537   538   539   540   541   542   543   544   545   546