Page 543 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2021. Opereta med obema svetovnima vojnama ▪︎ Operetta between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 5
P. 543
povzetki

retnih produkcij, ki so nastale na podlagi srednjeevropske tradicije (dela
Kálmána, Lehárja, Falla itd.), se je vodstvo odločilo za revijsko predstavo,
ki je odražala najnovejšo glasbeno zabavo v slogu Broadwaya.
Halló, Amerika! je bil spektakel razsežnosti in kakovosti, ki jih Madžarska
dotlej še ni doživela. Njegova radikalnost je bila v tem, da se je namesto na
operetne zvezde in zgoščeno zgodbo zanašal predvsem na vizualne učin-
ke in na showgirls. Odrski prostor je bil uporabljen na radikalno nov način:
uprizoritev je vključevala množične prizore in abstraktne odrske kompozi-
cije, pri čemer je bilo človeško telo uporabljeno kot dekorativni element. V
družbi, ki jo je pretresla travma prve svetovne vojne, pa je predstava posta-
la tudi predmet kulturnih polemik – konservativni tisk je trdil, da predsta-
va nasprotuje madžarskim vrednotam. Kljub temu je imela predstava,
zah­ valjujoč uspešnemu kombiniranju madžarskih in mednarodn­ ih kultur-
nih elementov, več kot 100 ponovitev. Iztekla se je kot velik finančni polom,
vendar pa je naslednjih 25 letih močno vplivala na glasbeno zabavo v Bu-
dimpešti. Podeželska gledališča so že med uprizoritvami prvotne produk-
cije poskušala ustvariti svojo lastno Halló ...! predstavo, pri čemer se je vsa-
ka žanra lotevala na svoj način.
Prispevek analizira vlogo spektakularnih učinkov in showgirls pri uspehu
predstave in njeni zapuščini, pri čemer se opira na originalno dokumenta-
cijo predstave in korespondenco vodstva, ki ju hrani oddelek za gledališko
zgodovino Narodne knjižnice Széchényi, ter na fotografije in objave v tisku.
Ključne besede: revija, opereta, scenografija, showgirls, muzikal

Henrik Neubauer
Operetno dogajanje v ljubljanski Operi
med obema vojnama
Prispevek obravnava izvedbe operet v ljubljanski Operi v obdobju od kon-
ca prve do začetka druge svetovne vojne, v treh poglavjih glede na ravnate-
ljevanje takratnih opernih šefov – Rukavine, Poliča in Ukmarja. V teh 23.
letih je bilo v ljubljanski Operi 374 glasbenih predstav. Poleg oper in bale-
tov je bilo med njimi tudi 76 operetnih premier, med temi devet izvirnih
slovenskih skladb. K tem lahko prištejemo še dve opereti, ki sta ju napisala
tuja skladatelja (Josip Raha in Josip Jiranek) med bivanjem pri nas na bese-
dila slovenskih libretistov (Gorinšek, Simončič).
Delež operet je bil v primerjavi z opernimi predstavami ves čas večinoma
v razmerju ena proti tri do štiri, v posameznih sezonah pa je v manjši meri
odstopal tako navzdol kot navzgor. Nekaj operet je bilo ponovljenih okoli

541
   538   539   540   541   542   543   544   545   546   547   548