Page 106 - Možnosti aktivnega staranja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju s postopnim uvajanjem mladih v poklice.
P. 106
liza kariernega razvoja v vzgoji in izobraževanju
dagoškega dela. Predvidevamo, da je morda pogostost omembe te te-
žave delno povezana tudi s trenutno situacijo, tj. izobraževanjem na
daljavo zaradi epidemije covid-19. Slednje se odraža v izrazitem izpo-
stavljanju težav starejših strokovnih delavcev z IKT. Med pogostejšimi
odgovori je bilo moč zaznati tudi naslednje težave: generacijske spre-
membe pri otrocih, ki zahtevajo drugačen način dela, individualizacija
dela in izrazita fleksibilnost pedagoškega dela.
– Obremenitev z delom. Anketirani v tem sklopu odgovorov navajajo, da
je daleč najpogostejša težava enaka obremenitev starejših in mlajših
strokovnih delavcev oz. preobremenitev. Navajajo, da se na tem me-
stu ne upošteva zakonskih določil in značilnosti starejših zaposlenih. V
tem kontekstu je bil zapisan naslednji izčrpen odgovor: »Enaka delovna
obremenitev kot za ostale (22 PU) je norma pri nas. ›Znajdi se‹ sistem,
ko smo bili prepuščeni delu na daljavo, je še enkrat potrdil starizem.
Izobraženi nismo bili v računalniškem opismenjevanju, ker ni bilo mož-
nosti niti časa, nismo pa ›gor zrasli‹ s temi orodji. Hitreje se utrudiš in
več časa potrebuješ že fizično, da si opomoreš. To pomeni, da dejansko
prideš domov in padeš dol do naslednjega dne, da si kolikor toliko spo-
čit za naslednjih 6 PU in več dela. Pogosto se moram najprej naspati in
vstati zgodaj zjutraj, da se pripravim, ker prejšnji dan ne zmorem več.«
Anketirani pogosto izpostavljajo, da morajo opravljati fizične naloge,
ki jih glede na starost ne zmorejo. Prav tako pa so preveč zaposleni z
nadomeščanji in birokratskimi nalogami.
– Psihične težave. Anketirani so kot najpogostejšo psihično težavo iz-
postavili izgorelost in izčrpanost. To slikovito odraža naslednji odgo-
vor: »Izgorelostjo, grožnjam s tožbami s strani staršev, izsiljevanjem za
ocene ob koncu leta, preobremenjenostjo, kaj vse naj učitelj naredi, že
sam opis del in nalog v času izven korone je zelo dolg. Trenutno pa so
nam kršene osnovne fizične potrebe, recimo, med malico smo dežurni
v razredu tako, da ne moremo na stranišče, niti nimamo časa za ma-
lico.« V tem kontekstu je zanimiv tudi naslednji odgovor: »Utrujenost,
preobremenjenost. Preveč smo pridni in se ne znamo postaviti zase,
tako kot se znajo mladi, ki takoj odločno povedo, česa ne bodo delali.«
Slednje se pri starejših strokovnih delavcih odraža kot pomanjkanje
energije in delovnega ali življenjskega smisla. Omenjenima težavama
sledi izpostavljenost stresu, ki ga ne obvladujejo.
– Zdravstvene težave. Iz pogovorov anketiranih je moč zaznati tesno po-
vezanost med psihičnimi in zdravstvenimi težavami. Nemalokrat je bilo
v enem odgovoru moč zaslediti obe vrsti odgovorov, kot npr. »Izgore-
104
dagoškega dela. Predvidevamo, da je morda pogostost omembe te te-
žave delno povezana tudi s trenutno situacijo, tj. izobraževanjem na
daljavo zaradi epidemije covid-19. Slednje se odraža v izrazitem izpo-
stavljanju težav starejših strokovnih delavcev z IKT. Med pogostejšimi
odgovori je bilo moč zaznati tudi naslednje težave: generacijske spre-
membe pri otrocih, ki zahtevajo drugačen način dela, individualizacija
dela in izrazita fleksibilnost pedagoškega dela.
– Obremenitev z delom. Anketirani v tem sklopu odgovorov navajajo, da
je daleč najpogostejša težava enaka obremenitev starejših in mlajših
strokovnih delavcev oz. preobremenitev. Navajajo, da se na tem me-
stu ne upošteva zakonskih določil in značilnosti starejših zaposlenih. V
tem kontekstu je bil zapisan naslednji izčrpen odgovor: »Enaka delovna
obremenitev kot za ostale (22 PU) je norma pri nas. ›Znajdi se‹ sistem,
ko smo bili prepuščeni delu na daljavo, je še enkrat potrdil starizem.
Izobraženi nismo bili v računalniškem opismenjevanju, ker ni bilo mož-
nosti niti časa, nismo pa ›gor zrasli‹ s temi orodji. Hitreje se utrudiš in
več časa potrebuješ že fizično, da si opomoreš. To pomeni, da dejansko
prideš domov in padeš dol do naslednjega dne, da si kolikor toliko spo-
čit za naslednjih 6 PU in več dela. Pogosto se moram najprej naspati in
vstati zgodaj zjutraj, da se pripravim, ker prejšnji dan ne zmorem več.«
Anketirani pogosto izpostavljajo, da morajo opravljati fizične naloge,
ki jih glede na starost ne zmorejo. Prav tako pa so preveč zaposleni z
nadomeščanji in birokratskimi nalogami.
– Psihične težave. Anketirani so kot najpogostejšo psihično težavo iz-
postavili izgorelost in izčrpanost. To slikovito odraža naslednji odgo-
vor: »Izgorelostjo, grožnjam s tožbami s strani staršev, izsiljevanjem za
ocene ob koncu leta, preobremenjenostjo, kaj vse naj učitelj naredi, že
sam opis del in nalog v času izven korone je zelo dolg. Trenutno pa so
nam kršene osnovne fizične potrebe, recimo, med malico smo dežurni
v razredu tako, da ne moremo na stranišče, niti nimamo časa za ma-
lico.« V tem kontekstu je zanimiv tudi naslednji odgovor: »Utrujenost,
preobremenjenost. Preveč smo pridni in se ne znamo postaviti zase,
tako kot se znajo mladi, ki takoj odločno povedo, česa ne bodo delali.«
Slednje se pri starejših strokovnih delavcih odraža kot pomanjkanje
energije in delovnega ali življenjskega smisla. Omenjenima težavama
sledi izpostavljenost stresu, ki ga ne obvladujejo.
– Zdravstvene težave. Iz pogovorov anketiranih je moč zaznati tesno po-
vezanost med psihičnimi in zdravstvenimi težavami. Nemalokrat je bilo
v enem odgovoru moč zaslediti obe vrsti odgovorov, kot npr. »Izgore-
104