Page 107 - Možnosti aktivnega staranja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju s postopnim uvajanjem mladih v poklice.
P. 107
Analiza odgovorov strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju o kariernem razvoju
lostjo, niso več v formi – težje delajo, obolenja hrbtenice, otroci in starši
postajajo prezahtevni, utrujenost in posledično veliko bolovanja.« Med
samimi zdravstvenimi težavami pa prevladujejo bolečine v hrbtenici,
kolenih in sklepih, pri čemer se tega še posebej zavedajo zaposleni v
vrtcih in učitelji športnih vsebin, ki se na delovnem mestu pogosteje
srečujejo s fizičnim naporom. Nekoliko redkeje pa se kot zdravstvena
težava pojavlja naglušnost. Ob tem anketirani pogosto navajajo, da nji-
hove zdravstvene težave pri določanju njihovih delovnih nalog niso
upoštevane.
– Odnos sodelavcev. V vsebinskem sklopu odnos sodelavcev so anketi-
rani prvenstveno izpostavljali, da ni ustreznega odnosa s strani mladih
učiteljev. Ti naj bi se do starejših kolegov pogosto vedli nespoštljivo.
Kot tipičen tovrstni odgovor lahko predstavimo naslednjega: »Nespo-
štovanje, nesprejemanje drugačnega odzivanja (gre za posameznike
iz mlajše generacije).« Prav tako pa anketirani izpostavljajo, da mladi
zavračajo posredovanje primerov dobrih praks in izkušenj starejših so-
delavcev. Po drugi strani pa je bilo pri mladih sodelavcih moč zaznati
neodobravanje privilegiranega položaja starejših strokovnih delavcev.
Kot primer lahko navedemo naslednji odgovor: »Menijo, da morajo biti
glede starosti privilegirani, in jim vsako dodatno delo predstavlja stres.«
– Drugo. V sklopu drugo se nahajajo predvsem splošni odgovori, kot npr.
»Z veliko težavami«, »Odvisno od posameznika« itd. Iz slednjega pa ni
bilo moč razbrati, katero vrsto težav imajo anketirani v mislih.
Če povzamemo odgovore o težavah starejših strokovnih delavcev v vzgoji
in izobraževanju, lahko izpostavimo naslednje:
– Starejše strokovne delavce najbolj obremenjuje sama narava pedago-
škega dela, kot npr. izobraževanje na daljavo, individualizacija pouka in
težave z mlajšo generacijo otrok.
– Kljub temu, da se pri starejših strokovnih delavcih pojavljajo zdrav-
stvene spremembe, se te pogosto ne upoštevajo pri neposrednem pe-
dagoškem delu, saj so enako obremenjeni kot mlajši strokovni delavci.
– Pri starejših strokovnih delavcih sta izrazito prisotni izgorelost in izčr-
panost, ki sta posledici izpostavljenosti negativnemu stresu.
Področje vzgoje in izobraževanja je eno izmed najbolj stresno obreme-
njenih delovnih področij. Dolgotrajen stres na delovnem mestu negativno
vpliva na fizično in duševno zdravje posameznika ter delovno učinkovitost
105
lostjo, niso več v formi – težje delajo, obolenja hrbtenice, otroci in starši
postajajo prezahtevni, utrujenost in posledično veliko bolovanja.« Med
samimi zdravstvenimi težavami pa prevladujejo bolečine v hrbtenici,
kolenih in sklepih, pri čemer se tega še posebej zavedajo zaposleni v
vrtcih in učitelji športnih vsebin, ki se na delovnem mestu pogosteje
srečujejo s fizičnim naporom. Nekoliko redkeje pa se kot zdravstvena
težava pojavlja naglušnost. Ob tem anketirani pogosto navajajo, da nji-
hove zdravstvene težave pri določanju njihovih delovnih nalog niso
upoštevane.
– Odnos sodelavcev. V vsebinskem sklopu odnos sodelavcev so anketi-
rani prvenstveno izpostavljali, da ni ustreznega odnosa s strani mladih
učiteljev. Ti naj bi se do starejših kolegov pogosto vedli nespoštljivo.
Kot tipičen tovrstni odgovor lahko predstavimo naslednjega: »Nespo-
štovanje, nesprejemanje drugačnega odzivanja (gre za posameznike
iz mlajše generacije).« Prav tako pa anketirani izpostavljajo, da mladi
zavračajo posredovanje primerov dobrih praks in izkušenj starejših so-
delavcev. Po drugi strani pa je bilo pri mladih sodelavcih moč zaznati
neodobravanje privilegiranega položaja starejših strokovnih delavcev.
Kot primer lahko navedemo naslednji odgovor: »Menijo, da morajo biti
glede starosti privilegirani, in jim vsako dodatno delo predstavlja stres.«
– Drugo. V sklopu drugo se nahajajo predvsem splošni odgovori, kot npr.
»Z veliko težavami«, »Odvisno od posameznika« itd. Iz slednjega pa ni
bilo moč razbrati, katero vrsto težav imajo anketirani v mislih.
Če povzamemo odgovore o težavah starejših strokovnih delavcev v vzgoji
in izobraževanju, lahko izpostavimo naslednje:
– Starejše strokovne delavce najbolj obremenjuje sama narava pedago-
škega dela, kot npr. izobraževanje na daljavo, individualizacija pouka in
težave z mlajšo generacijo otrok.
– Kljub temu, da se pri starejših strokovnih delavcih pojavljajo zdrav-
stvene spremembe, se te pogosto ne upoštevajo pri neposrednem pe-
dagoškem delu, saj so enako obremenjeni kot mlajši strokovni delavci.
– Pri starejših strokovnih delavcih sta izrazito prisotni izgorelost in izčr-
panost, ki sta posledici izpostavljenosti negativnemu stresu.
Področje vzgoje in izobraževanja je eno izmed najbolj stresno obreme-
njenih delovnih področij. Dolgotrajen stres na delovnem mestu negativno
vpliva na fizično in duševno zdravje posameznika ter delovno učinkovitost
105