Page 443 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2023. Glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo ▪︎ Music societies in the long 19th century: Between amateur and professional culture. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 6
P. 443
harmonija, kontrapunkt in oblikoslovje od ustanovitve glasbene matice ...

1941/42, pa Osterc povabila ni doživel, ker z zaključeno srednješolsko glas-
beno izobrazbo ni izpolnjeval formalnih pogojev.29 Prav Osterčevo večkra-
tno izražanje radikalnih pogledov na slovensko glasbeno ustvarjalnost, ki
je sprožalo strokovne polemike in diskusije ter ustvarjalo nezaupanje v slo-
venski strokovni glasbeni javnosti, je bilo vzrok za zavrnitev njegove kan-
didature za funkcijo ravnatelja konservatorija (1933) in članstva učiteljskega
zbora Glasbene akademije.30

Slavko Osterc (1895–1941), skladatelj in pionir slovenske glasbene avan-
tgarde, ki se je uveljavil tudi v širšem evropskem prostoru, je kot profesor
harmonije, kontrapunkta, oblikoslovja, kompozicije, inštrumentacije, zgo-
dovine glasbe in estetike poučeval na konservatoriju v Ljubljani.31 V svoji
pedagoški praksi je pripravljal tudi učna gradiva, ki pa nikoli niso bila iz-
dana. Tik pred smrtjo je leta 1941 pripravil učbenik Kromatika in modula­
cija, ki je bil namenjen slovenskim in jugoslovanskim skladateljem. Učno
gradivo, ki ga je iz slovenskega jezika v srbski jezik prevedla Stana Đurić
Klajn (1905–1986), je bilo namenjeno tako skladateljem kot vsem tistim, ki
so usvojili temeljne veščine harmonskih zvez in so se že srečali s kromati-
ko.32 V uvodu učbenika avtor zavzame kritičen odnos do tedanje glasbe-
ne izobrazbe na področju kompozicije, kar pripisuje poznemu pojavu vi-
sokošolskega glasbenega izobraževanja na slovenskih tleh. Učbenik zrcali
kompozicijske prijeme v odnosu do uporabe kromatike, in sicer v okvi-
ru tonalnih harmonskih zvez z alteriranimi menjalnimi in prehajalnimi
toni, ustreznimi nastopi in razvezi stranskih dominant ter ustrezno upora-
bo akordov pri modulacijskih prehodih in nastopom modulacijskega akor-
da pred novim tonalnim centrom.33 Učbenik obravnava harmonske zveze
znotraj celotonske lestvice in pentatonične vrste tonov, pojasnjuje akor-
de s sekundami, ki ne temeljijo na terčnem sistemu in jih avtor imenuje
nove konsonance,34 ter predstavi bitonalnost. Osterc posveti pozornost tudi
ustrezni uporabi sodobne glasbene notacije z višaji, nižaji, dvojnimi viša-
ji in nižaji pred kromatično spremenjenimi toni, ki so se sproti zapisova-

29 Koter, Slovenska glasba, 43; Koter, Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani, 41, 43,
46.

30 Koter, Slovenska glasba, 41–3; Bohak, »Pevska šola Julija Betetta«, 140.
31 Tomaž Šegula, »Zborovske kompozicije Slavka Osterca«, Muzikološki zbornik VI

(1970): 55, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:doc-NOWICWKB.
32 Slavko Osterc, »Kromatika in modulacija. Navodila za komponiste«, 1941, Glasbena

zbirka NUK, Kronika I, 9.
33 Ibid., 20.
34 Ibid., 50.

441
   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448