Page 444 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2023. Glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo ▪︎ Music societies in the long 19th century: Between amateur and professional culture. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 6
P. 444
glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo

li, po češkemu skladatelju Aloisu Hábi (1893–1973), čigar učenec je bil. Učno
gradivo vključuje tudi praktične primere in naloge za učence, s katerimi
avtor usmerja k pestri uporabi harmonskih zvez in izogibanju šablonskih
pristopov ter upoštevanju muzikalnega loka kot estetskega in slogovnega
čuta. O Osterčevih inovativnih pedagoških pristopih so poročali tudi nje-
govi učenci. Primož Ramovš se je spominjal, da je bil pouk kompozicije pri
Ostercu poln improvizacije, čeprav so bile obravnavane učne vsebine vselej
skladne z učnim načrtom. Tudi Pavel Šivic se je spominjal, da pouk kompo-
zicije na državnem konservatoriju ni sledil strogim pravilom in da je Osterc
od svojih učencev zahteval domiselnosti pri uporabi drugačnih sozvočij.35

Lucijan M. Škerjanc, ki je že v obdobju pedagoškega delovanja na dr-
žavnem konservatoriju pripravljal učna gradiva v obliki skript – Nauk o in­
štrumentih (1933) in Nauk o harmoniji (1934), je nadaljeval s posodabljanjem
obstoječih gradiv in oblikovanjem novih. Tako je v obdobju pedagoškega
delovanja na Glasbeni akademiji izdal učna gradiva Harmonija (1942) in
Nauk o kontrapunktu (1944) v obliki skript.36 V primerjavi z Osterčevim
prej obravnavanim učbenikom je Škerjanc v Harmoniji sledil tradicional-
nim zakonitostim terčne harmonije v diatoničnem dur-mol sistemu. Tako
obravnava akordične lege trozvokov, funkcije glavnih in stranskih stopenj
v duru in molu, harmonične zveze v avtentični, plagalni, varljivi in me-
diantni kadenci, obrnitve trozvokov, uporabo prehajalnih, menjalnih, za-
držanih tonov in prehitkov, uporabo četverozvokov s poudarkom na do-
minantnem septakordu in njegovimi obrnitvami in zaključi z obravnavo
modulacij. Čeprav učno gradivo ne vključuje instruktivnih praktičnih pri-
merov ali primerov iz glasbene literature obravnavanih elementov na po-
dročju harmonije, je primerjava Harmonije iz leta 1942 z učbenikom Nauk
o harmoniji, iz leta 1934 pokazala, da je kljub vsemu Škerjanc v verziji iz leta
1942 veliko bolj dosledno, postopno in sistematično usmerjati učenca k us-
vajanju harmonskih elementov. Svoje delo je Škerjanc poglobil in razširil z
izdajo učbenika Harmonija leta 1962, ki je izšla v obliki monografije pri Dr-
žavni založbi Slovenije in je bila namenjena študentom Akademije za glas-
bo v Ljubljani. 37

35 Pavel Šivic, »Moji spomini na Osterčeve življenjske in umetniške nazore«, v Glasba
med obema vojnama in Slavko Osterc, ur. Primož Kuret (Ljubljana: Slovenski glasbe-
ni dnevi, 1995), 91.

36 Lucijan M. Škerjanc, Harmonija, 1942, Glasbena zbirka NUK.
37 Zadnik, »Učbeniki za glasbenoteoretične predmete«, 239–40.

442
   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449