Page 100 - Kavur, Boris. Devet esejev o (skoraj) človeški podobi. Založba Univerze na Primorskem, Koper 2014.
P. 100
devet esejev o (skoraj) človeški podobi
let, ljudje takrat še niso bili sposobni kompleksnih abstraktnih konceptov, kot
tudi ne namenskega pokopavanja mrtvih. Sočasno ga je njegov gorečni antik-
lerikalizem vodil v prepričanje, da je stanje duha bilo za ljudi v stari kameni
dobi blagoslov, saj naj bi prav odsotnost religioznega mišljenja ljudi ubranila
pred fanatizmom ter vojno (Richard 2002, 182).

Če skušamo ovrednotiti njegov prispevek, ugotovimo, da ni šlo v največ-
ji meri za prispevke k debati o nacionalnosti, ampak je de Mortillet predstavil
prazgodovino kot legitimno vedo, ki je bila sama s svojimi viri sposobna pisati
zgodovino, in še celo tako delikatno poglavje zgodovine, kot so začetki civili-
zacije. Posledično pa je njegova politična pozicija oblikovala podobo arheolo-
gije in paleontologije v zgodnjem dvajsetem stoletju. Njegov vpliv na nasled-
nje generacije znanstvenikov lahko strnemo v tri točke (Olivier 1999, 180):
– Tehnološki in umetnostni razvoj človeštva kažeta obstoj kontinu-

iranega napredka (Loi du progrès de l' humanité).
– Če se vse družbe gibljejo po isti lestvici tehnološkega in civiliza-

cijskega razvoja, je to zato, ker v primeru enakih potreb odkrijejo
identične rešitve (Loi du développement similaire).
– Arheološki ostanki kažejo že v najstarejših družbah embrionične
oblike tehnologije, umetnosti in socialne organizacije, ki se v ka-
snejših družbah razvijajo (Loi d'unité psychologique de l' humani-
té).
Generalno njegove trditve izhajajo iz porevolucionarne intelektualne
tradicije, ki je poudarjala psihično enotnost človeštva ter je razliko v kulturah
videla zgolj v različnih vplivih geografskih okolij, hkrati pa je v vsaki družbi
videla vrojeno težnjo po razvoju ter boljši kontroli narave.

100
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105