Page 67 - Kavur, Boris. Devet esejev o (skoraj) človeški podobi. Založba Univerze na Primorskem, Koper 2014.
P. 67
v puščavi in goščavi
li mi, mali ljudje? /.../ Neumno je postavljati zakone o dostojanstvu
barv.«
Pravzaprav je ideja, da so črnci potomci biblijskega »prekletega« Hama ter
posledično manjvredni, temeljila na srednjeveški tradiciji, ki je kulminirala v
napačnem angleškem prevodu Luthrove Stare zaveze. Gre za dolgotrajno tra-
dicijo v Evropi, saj je že v 12. stoletju židovski popotnik Benjamin iz Tudele
opisoval, da
»so v Sabi ob reki Pishon ljudje /…/, ki kot živali jedo rastlinje, ki
raste na bregovih reke in na travnikih. Okoli hodijo goli ter nima-
jo inteligence navadnih ljudi. Živijo skupaj s svojimi sestrami ter ko-
merkoli, ki ga najdejo /…/, in to so črni sužnji, sinovi Hama.« (Gil-
man 2002, 120–121.)
Šele leta 1940 pa je v Review de l'Université d' Ottowa izšel prispevek, kjer je
avtor pokazal, da stopnjevanje nestrpnosti izvira iz napake, ko je leta 1677 Jo-
hann Ludwig Hannemann narobe prevedel odlomek, v katerem je Martin
Luther pisal, da se Stara zaveza nanaša na Hama v foulest colors, Hannemann
pa je prevedel blackest colour. Upoštevajoč razlago napake lahko trdimo, da je
bila, kljub temu da Biblija nikjer ne govori o rasi oziroma o barvi ljudi (Mur-
ray 1948, 327), dolgotrajen vir napačnih interpretacij za zaničevanje in zatira-
nje temnopoltih.
Vendar pa je srednjeveška kultura gojila tudi drugo plat. Zavedati se mo-
ramo, da so bili temnopolti ljudje v Evropi pred odkritjem Novega sveta dokaj
redki. Njihovo število se je povečalo šele s populacijsko katastrofo, ko so zače-
li iz Afrike izvažati sužnje na plantaže. Pred tem pa so redki temnopolti suž-
nji v Evropi služili kot cenjeni hišni služabniki. Končno so na njihovo vlogo
v gospodinjstvih zagotovo vplivale tudi poznane komedije antičnih avtorjev,
kot so Menander, Terencij in Plavt, ki so opisovali prigode temnopoltih hiš­
nih sužnjev, ki so bili svojim gospodarjem intelektualno superiorni. Pa ven-
dar: večina srednjeveških Evropejcev ni nikoli videla temnopoltega človeka
– z eno izjemo, z upodobitvami biblijskih svetih treh kraljev. Tako je najpo-
gostejša upodobitev temnopoltega človeka tega prikazovala kot osebo pleme-
nitega rodu, neposredno vpleteno v zgodbo, ki je določala srednjeveško ideo-
logijo.
Posledično so Evropejci imeli velika pričakovanja v zvezi z domnevnimi
krščanskimi kraljestvi v Afriki onkraj islamskega pasu. Občasni stiki z Etio-
pijo, kjer so krščanstvo prevzeli že v 4. stoletju, ter zgodbe o bajeslovnem bo-
gastvu vladarjev Malija, ki so kontrolirali čezsaharsko trgovino z zlatom, so

67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72