Page 191 - Vinkler, Jonatan, in Jernej Weiss. ur. 2014. Musica et Artes: ob osemdesetletnici Primoža Kureta. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 191
med ljubiteljstvom in profesionalizmom ...
Leta 1942 so koncerti in druge prireditve ob 60-letnici delovanja društve-
ne šole GM potekali pod geslom Učite se glasbe v prepričanju, da se glasbe-
na vzgoja ne tiče le posameznika, ampak je »velikega pomena za ves narod«.41
Bistvo delovanja vsakega društva – poudarjanje etičnih principov in dajanje
prednosti skupnostnim načelom, ki je bilo v programskih načrtih GM prisot-
no ves čas, je od tridesetih let 20. stoletja dalje osrednjo slovensko glasbeno in-
stitucijo potiskalo iz središča umetnostnega dogajanja.

Glasbena matica na razpotju

Diletantizem (nem. Dilettantismus), s pojmom diletant povezana ljubiteljska
glasbena praksa meščanskega sloja, ki je v evropskem glasbenem prostoru 19.
stoletja imela pozitivno konotacijo, je kasneje ob postopni institucionalizaci-
ji glasbenega življenja izgubila svojo vlogo in pridobivala slabšalen pomen.42
Prosvetno motiviran diletantizem, ki mu lokalnim razmeram prilagojeno slo-
vensko različico najdemo v pojmu čitalništvo, je na Slovenskem do začetka
20. stoletja postopoma izgubljal pozitiven pomen v pogledu izgrajevanja kul-
ture na narodni osnovi. Ljubiteljsko glasbeno udejstvovanje je po prvi vojni v
drugačnih političnih (državotvornih) okoliščinah izgubilo svojo vlogo v kul-
turnem osamosvajanju Slovencev, z ustanovitvijo konservatorija in ob izpol-
nitvi pogojev za poklicno delo pa tudi pomembno razvojno vlogo. Vztrajanje
pri utilitarističnih načelih in spodbujanju ustvarjalnosti ter poustvarjalnos­ ti
za širše sloje, tj. glasbe »v ljudskem duhu«, ki naj bi bila širše sprejeta in ra-
zumljena, po meri in okusu najširših slojev, ni bilo več v sozvočju s časom, s
spremenjenimi razmerami in z novimi možnostmi za glasbeno delo. »Duh
amaterizma«, kot je ta načela z besedno zvezo poimenoval Primož Kuret, je
zaviral razvoj glasbe kot umetnosti. Slovenska glasba se je v tridesetih letih 20.
stoletja znašla na razpotju, z njo pa tudi poslanstvo in naloge največjega slo-
venskega glasbenega društva. Ohranjanje ljubiteljstva kot bistvene sestavine
programskih vodil GM, vztrajanja pri prosvetnih ciljih in narodnostnih na-
čelih, je oviralo razvoj glasbe kot samostojne umetnosti.

GM je v obdobju med obema vojnama na področju glasbenega izobraže-
vanja, založniške in koncertne dejavnosti postopoma izgubljala osrednjo vlo-
go, a je ohranila prvenstvo in pomembno razvojno vlogo z drugima dvema
svojima dejavnostima – to sta bili skrb za ljudsko glasbeno dediščino in za
slovenski glasbeni arhiv. Obsežni knjižnični fond njenega arhiva je nudil raz­
novrstno notno gradivo za ljubiteljsko in poklicno poustvarjalnost, pa tudi

41 »Praznik naše glasbene kulture«, Slovenski narod, 9. maj 1942, 2.
42 Erich Reimer, »Kenner – Liebhaber – Dilettant«, v Handwörterbuch der musikalischen Terminologie,

ur. Hans Heinrich Eggebrecht (Wiesbaden: Franz Steiner Verlag, 1975), 14–16.

189
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196