Page 188 - Bianco, Furio, in Aleksander Panjek, ur. 2015. Upor, nasilje in preživetje: Slovenski in evropski primeri iz srednjega in novega veka. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 188
upor, nasilje in preživetje

vozniki so morali ob osekah voziti sol iz nižjega predela Sečoveljskih solin, ob
plimah pa samo iz višjih predelov. 40

Merjenje soli in polnjenje ladij

Providurji Magistrata za sol so prve dekrete o ureditvi prevozov soli iz Paga,
Kopra, Pirana in Milj sprejeli v terminaciji z dne 10. septembra 1651. Njihov
cilj je bil urediti in poenotiti pogoje merjenja (polnjenja) in določiti odstotek
izgube (kala) soli med prevozom iz omenjenih solin. Terminacijo je pri skle-
panju novih solnih pogodb leta 1721 in leta 1725 upošteval tudi providur La-
uro Querini.41

Prvi pravi pravilnik o merjenju soli in polnjenju ladij, ki so ga pripra-
vili providurji Magistrata za sol, je Senat potrdil 26. avgusta 1729. V njem so
posebno pozornost namenili meram, s katerimi so merilci merili sol. Pro-
vidurji so zahtevali, da morajo pri natovarjanju soli iz Istre (in tudi s Paga)
vedno uporabljati le preverjene oz. umerjene mere – mecene, kakršne so
imeli tudi v skladiščih v Benetkah. Prav tako naj bi pri polnjenju mecen
vedno uporabljali enake lopate. Mecene so morale biti vedno zvrhane; ko je
merilec potegnil po robovih mecene z rasadoro, ni smelo biti praznega pros-
tora. Rasadora je morala mora biti ravna. Čim je bila izrabljena (deforma-
ta), jo je bilo potrebno menjati. Lastniki ladij ali ladijski kapitani so morali
nadzorovati delavce, ki so natovarjali ladjo. Če so opazili morebitne nepra-
vilnosti v zvezi z mecenami, lopatami ali rasadoro, so lahko zahtevali nji-
hovo preverbo. Solni pisar je naredil zapisnik s pripombami (pritožbo) in
mecene, lopate ali rasadoro poslal v Benetke na pregled, kar je bil že utečen
postopek.42 Meritev (težo) mecene so vedno preverili s tehtnico (stradera) v
prisotnosti skontra, solnega pisarja in prevoznika. Omenjeni so morali pre-
veriti težo (v librah in unčah) in narediti dve kopiji; ena je ostala skontru,
drugo pa je dobil prevoznik. Med prevozom je moral ladjar paziti, da se sol
ni zmočila ali presušila. Pri raztovoru ladje v Benetkah so postopek prever-
be teže soli ponovili, vlogo skontra pa so tu prevzeli javni merilci (pubbli-
ci sazadori).43

40 SI PAK PI 225, t. e. 20, »Terminazione degl'Illustrissimi ed Eccellentissimi Signori Provveditori al
Sal in proposito dell'incanevo de sali in Pirano, 1776«, 4–6.

41 SI PAK PI 225, t. e. 20, »Ordini per le misure de'sali d'Istria, e di Pago Stabiliti dagl'Illustrissimi, &
Eccellentisssimi Signori Provveditori al Sal, Con Terminazioni de di 23. agosto 1729., e 24. aprile
1754«, 3. V pogodbi 1725 sklenjeni s Koprom in Piranom je to obravnavano v 13. členu, z Miljami
pa v 17. členu.

42 SI PAK PI 225, t. e. 20, »Ordini per le misure de'sali d'Istria«, 5.
43 SI PAK PI 225, t. e. 20, »Ordini per le misure de'sali d'Istria«, 13.

188
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193