Page 15 - Uran Maravić, Maja. Kategorizacija nastanitvenih obratov. Koper: Založba Univerze na Primorskem, 2016
P. 15
Kategorizacija
nastanitvenih

obratov

To poglavje je namenjeno predstavitvi osnovnih pojmov in predstavitvi različnih sistemov
kategorizacije. UNWTO (2015, 7) pravi, da se sistemi za kategorizacijo/klasifikacijo pogo-
sto uporabljajo v nastanitvenem sektorju kot sredstvo za indikacijo standardov kakovosti,
ki bodo na voljo na posameznih obratih. Sredstvo služi tako gostom kot posrednikom sto-
ritev. Zlasti je to pomembno v sektorju, kjer se proizvod (tj. nastanitev) kupi/rezervira brez
tega, da gost/posrednik vidi ali testira proizvod. Poleg tega sistemi kategorizacije po mne-
nju UNWTO zagotavljajo uporabne trženjske platforme za individualne hotele in desti-
nacije, da lažje promovirajo kakovost svoje ponudbe. Kakorkoli že, postavljanje ali spremi-
njanje sistema kategorizacije za nastanitvene obrate je zapleten podvig zaradi raznolikosti
vrst nastanitvenih obratov in kulturnega, okoljskega ter ekonomskega konteksta, v katerih
deluje sistem.

Osnovne opredelitve pojmov

Gledano zgodovinsko so se sistemi klasifikacije hotelov razvili zato, da bi zagotovili varne
in zanesljive gostinske storitve za popotnike v časih, ko je bilo teh obratov malo.

Z veliko rastjo turističnega prometa v zadnjih desetletjih se je fokus z zaščite porabni-
kov (sedaj so običajno zaščiteni z zakonodajo) premaknil na informacije za porabnike. Bolj
kot nacionalni in lokalni sistemi klasifikacije postajajo glavni vzvodi konkurenčnosti na tu-
rističnem trgu standardi kakovosti (UNWTO, 2015).

Z globalizacijo turizma se je pojavila tudi ideja po poenotenem sistemu, ki bi se lahko
apliciral po vsem svetu v dobrobit gostov in potovalnih agentov, ki posredujejo informacije.
Ali je to želeno in izvedljivo, ostaja odprto vprašanje (Šuligoj, 2009). Klasifikacija hotelov
je njihovo rangiranje. Običajno se za to uporablja nomenklaturo, kot so zvezdice (diaman-
ti), kjer je ena zvezdica oznaka za osnovne zmogljivosti in standarde udobja ter 5 zvezdic
oznaka za luksusne zmogljivosti in storitve. Namen sistema je, da se bodoče goste informi-
ra v naprej, kaj lahko pričakujejo, zato da se zmanjša razkorak med pričakovano in zazna-
no storitvijo.

Termini razvrstitev (angl. grading), ocenitev (angl. rating), klasifikacija (angl. classi-
fication), kategorizacija in ocenitev z zvezdicami (angl. star rating) se nanašajo na isti kon-

15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20