Page 16 - Uran Maravić, Maja. Kategorizacija nastanitvenih obratov. Koper: Založba Univerze na Primorskem, 2016
P. 16
kategorizacija nastanitvenih obratov

cept, tj. razvrstitev hotelov po njihovih zmogljivostih, standardih, opremnih značilnostih
in storitvah (UNWTO, 2015).

Ocenjevanje hotelov (angl. rating) se torej lahko opiše kot klasifikacija hotelov glede
na njihovo oceno in rang. Pogosto se ustvarja zmeda glede točnega poimenovanja ocenjeva-
nja hotelov. V Sloveniji se običajno uporablja termin kategorizacija.

Callan (1989) je poskušal identificirati razlike med klasifikacijo in ocenjevanjem hote-
lov. Po njegovem klasifikacija vsebuje oceno otipljivih elementov storitvenega spleta, med-
tem ko je ocenjevanje (angl. rating) bolj ocena neotipljivih elementov.

Callan (1994, str. 11) podaja naslednje opredelitve:
– registracija: vpis v seznam ali registracija podjetij/ustanov, za kar se lahko zahteva ali

ne izpolnjevanje minimalnih standardov. Večina držav zahteva izpolnjevanje mini-
malnih zahtev zdravstvenih, požarnih in varnostnih zakonov;
– klasifikacija: razvrščanje po posameznih vrstah nastanitev glede na kriterije zmoglji-
vosti oz. opremnih značilnosti. Ker hoteli zagotavljajo velik spekter zmogljivosti, so
običajno razvrščeni v večje število kategorij (pet in več). Drugi nastanitveni obrati, ki
imajo manjši obseg zmogljivosti in storitev, pa imajo manj kategorij (dve ali tri);
– razvrstitev (angl. grading): običajno se uporablja kot splošni termin, včasih pomeni
klasifikacijo, bolj pa se uporablja kot razvrščanje po kakovosti, saj vsebuje še subjektiv-
no oceno kakovosti tistih zmogljivosti in storitev, ki so objektivno ocenjene pri klasi-
fikaciji.
V nadaljevanju bomo skladno s slovensko zakonodajo in terminologijo za sistem kla-
sifikacije hotelov uporabljali termin kategorizacija hotelov (ali drugih nastanitvenih obra-
tov).
Verbinc (1982, 340) pojem kategorizacija (fr. categorisation iz gr. categoria) pojasnjuje
kot razvrstitev, razporeditev, ureditev po kategorijah ali uvrstitev po kategorijah.
Galičić (2014, 429) v Leksikonu gostinstva in turizma kategorizacijo opredeljuje kot
sistem ugotovljenih standardnih meril za ocenjevanje kakovosti nastanitve, prehrane in
storitev v gostinskih nastanitvenih obratih. Označuje se s primernimi simboli (zvezdice ali
drugo). Cilj kategorizacije je, da se gost v naprej spozna s kakovostjo nastanitve, ker sama
cena lahko ali pa ne izkazuje realno kakovost.
Kategorizacija nastanitvenih objektov prikazuje predpisan in objavljen sistem, v sklo-
pu katerega so bili nastanitveni obrati iste vrste (npr.: hoteli, moteli, gostišča ipd.) dogovor-
no razporejeni v razrede, kategorije ali stopnje, uvedene s strani vlade, branžnih organizacij
ali drugega zasebnega organa v skladu z njihovimi skupnimi fizičnimi karakteristikami in
značilnostmi storitev (Šuligoj, 2009, 50; UNWTO & IH & RA, 2004, 10)
Cerović (2003, 140) pravi, da je kategorizacija ugotavljanje nivoja kakovosti najzna-
čilnejših elementov ponudbe za posamezne vrste gostinskih nastanitvenih obratov. Ugo-
tavlja se na osnovi predpisanih standardov. Cerović (2003) meni, da je namen kategoriza-
cije omogočiti kupcu spoznavanje kakovosti proizvodov, primerjavo z drugimi podobnimi
proizvodi na trgu in končno oceno, ali cena ustreza kakovosti. Na koncu povzame oprede-
litev iz hrvaškega pravilnika o kategorizaciji, ki pravi, da je naloga kategorizacije razvršča-
nje gostinskih obratov iste vrste v določeno število skupin glede na nivoje, ki so predpisa-
ni s standardi.

16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21