Page 137 - Biloslavo, Roberto, in Kljajić-Dervić, Mirela, 2016. Dejavniki uspešnosti managementa znanja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 137
Uspešnost poslovanja in management znanja 137
uravnoteženega sistema kazalnikov, ki ga podrobneje predstavljamo v na-
daljevanju, je ravno to, da se lahko povezuje s prej navedenimi orodji, gle-
de na cilje in dejavnosti organizacije, zato je širši in zajema vse pomembne
dejavnike za merjenje uspešnosti poslovanja. Uravnoteženi sistem kazalni-
kov je tako celovit sistem merjenja uspešnosti, ki izhaja iz strateškega načr-
tovanja prihodnosti in v katerem so lahko ustrezno zajeta tudi ostala orod-
ja merjenja.
Kazalniki uspešnosti poslovanja
Za prikazovanje in načrtovanje ter presojanje poslovne uspešnosti so se
uveljavili številni izvirni in izvedeni kazalniki poslovne uspešnosti in učin-
kovitosti. Mnogi kazalniki so povezani v sisteme kazalnikov, s pomočjo ka-
terih je mogoče hitro in na razumljiv način predstaviti učinke ukrepov na
poslovno in finančno uspešnost podjetja (Koletnik 1992, 25).
Avtor Franko Milost (2003, 411) v svojem članku »Nefinančni kazal-
niki poslovanja: korak naprej ali izhod v sili?« kazalnike poslovanja deli na
finančne in nefinančne, izraženi pa so z absolutnimi oz. relativnimi števili.
Finančni kazalniki uspešnosti poslovanja
Finančni kazalniki uspešnosti poslovanja govorijo o preteklih dogodkih,
so rezultat preteklega poslovanja, v katerih naložbe v dolgoročne zmoglji-
vosti in razmerja do strank niso bile ključnega pomena, in ne predvidevajo
dejavnikov uspešnosti v prihodnosti, kar povzroča nezmožnost sprejema-
nja ustreznih poslovnih odločitev. Finančna merila torej merijo trenutno
uspešnost vidika preživetja, druga merila, merjena danes, pa naj bi zagota-
vljala bodočo normalno uspešnost.
Finančni kazalniki so torej neprimerni za vodenje in usmerjanje podje-
tij k ustvarjanju prihodnje vrednosti prek naložb v stranke, dobavitelje, za-
poslene, procese, tehnologijo in izboljšave (Kaplan in Norton 2000, 19; Te-
kavčič et al. 2010, 23). Danijel Pučko (1999, 90) za finančne kazalnike pravi,
da so, zaradi skritih rezerv ali morebitnih izgub, pokazatelji kratkoročnega
uspeha, s čimer pa ne pokažejo dejanski ekonomski položaj podjetja. Rejc
(2002, po Hočevar, Jaklič in Zagoršek 2003, 60) pa meni, da finančni ka-
zalniki kažejo, ali strategija podjetja in določeni nefinančni kazalniki pri-
spevajo k boljšemu finančnemu stanju podjetja.
Nefinančni kazalniki uspešnosti poslovanja
Najpogosteje so nefinančni kazalniki izraženi opisno. Oblikovani so pred-
vsem z namenom, da bi določena razmerja, ki so v klasičnem računovod-
uravnoteženega sistema kazalnikov, ki ga podrobneje predstavljamo v na-
daljevanju, je ravno to, da se lahko povezuje s prej navedenimi orodji, gle-
de na cilje in dejavnosti organizacije, zato je širši in zajema vse pomembne
dejavnike za merjenje uspešnosti poslovanja. Uravnoteženi sistem kazalni-
kov je tako celovit sistem merjenja uspešnosti, ki izhaja iz strateškega načr-
tovanja prihodnosti in v katerem so lahko ustrezno zajeta tudi ostala orod-
ja merjenja.
Kazalniki uspešnosti poslovanja
Za prikazovanje in načrtovanje ter presojanje poslovne uspešnosti so se
uveljavili številni izvirni in izvedeni kazalniki poslovne uspešnosti in učin-
kovitosti. Mnogi kazalniki so povezani v sisteme kazalnikov, s pomočjo ka-
terih je mogoče hitro in na razumljiv način predstaviti učinke ukrepov na
poslovno in finančno uspešnost podjetja (Koletnik 1992, 25).
Avtor Franko Milost (2003, 411) v svojem članku »Nefinančni kazal-
niki poslovanja: korak naprej ali izhod v sili?« kazalnike poslovanja deli na
finančne in nefinančne, izraženi pa so z absolutnimi oz. relativnimi števili.
Finančni kazalniki uspešnosti poslovanja
Finančni kazalniki uspešnosti poslovanja govorijo o preteklih dogodkih,
so rezultat preteklega poslovanja, v katerih naložbe v dolgoročne zmoglji-
vosti in razmerja do strank niso bile ključnega pomena, in ne predvidevajo
dejavnikov uspešnosti v prihodnosti, kar povzroča nezmožnost sprejema-
nja ustreznih poslovnih odločitev. Finančna merila torej merijo trenutno
uspešnost vidika preživetja, druga merila, merjena danes, pa naj bi zagota-
vljala bodočo normalno uspešnost.
Finančni kazalniki so torej neprimerni za vodenje in usmerjanje podje-
tij k ustvarjanju prihodnje vrednosti prek naložb v stranke, dobavitelje, za-
poslene, procese, tehnologijo in izboljšave (Kaplan in Norton 2000, 19; Te-
kavčič et al. 2010, 23). Danijel Pučko (1999, 90) za finančne kazalnike pravi,
da so, zaradi skritih rezerv ali morebitnih izgub, pokazatelji kratkoročnega
uspeha, s čimer pa ne pokažejo dejanski ekonomski položaj podjetja. Rejc
(2002, po Hočevar, Jaklič in Zagoršek 2003, 60) pa meni, da finančni ka-
zalniki kažejo, ali strategija podjetja in določeni nefinančni kazalniki pri-
spevajo k boljšemu finančnemu stanju podjetja.
Nefinančni kazalniki uspešnosti poslovanja
Najpogosteje so nefinančni kazalniki izraženi opisno. Oblikovani so pred-
vsem z namenom, da bi določena razmerja, ki so v klasičnem računovod-