Page 138 - Biloslavo, Roberto, in Kljajić-Dervić, Mirela, 2016. Dejavniki uspešnosti managementa znanja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 138
Dejavniki uspešnosti managementa znanja: Primer trgovine v državi v razvoju

stvu nezadovoljivo finančno pojasnjena, pojasnili na nefinančni način.
Njihova uporaba je omejena, saj imajo poleg prednosti tudi določene sla-
bosti. Z njimi ni mogoče ugotoviti sedanje vrednosti gospodarskih koris-
ti za podjetje, kjer lahko finančne kazalnike le koristno dopolnjujemo (Mi-
lost 2003).

Nekatera podjetja že uporabljajo sodobne nefinančen kazalnike za pre-
sojanje uspešnosti svojih dejavnosti, vendar ne določijo natančno, kateri
kazalniki so ključni za presojanje uspešnosti poslovanja podjetja kot celote
(Čadež in Hočevar 2008).

Kot nezadovoljstvo s tradicionalnimi sistemi je vodilo do izdelave
kombiniranih sistemov za merjenje uspešnosti, v katero so vključeni tudi
nefinančni kazalniki uspešnosti podjetja (Čadež 2006, 76). Izmed mno-
gih modelov merjenja uspešnosti se je najbolj uveljavil model avtorjev Ka-
138 plana in Nortona, poimenovan BSC oziroma uravnotežen sistem kazalni-
kov. Avtorja sta uravnotežen sistem razvila z namenom, da poslovanje in
lastniki lahko spremljajo uresničevanje strategije podjetja. Značilnost mo-
dela je da lahko njim podjetje, s pomočjo ciljev in kazalnikov, prikaže svo-
jo strategijo in svoje poslanstvo. Sistem kazalnikov dopolnjuje finančne ka-
zalnike pretekle uspešnosti s kazalniki gonil prihodnje uspešnosti (Kaplan
in Norton 2000, 4).

Uravnoteženi sistem kazalnikov
Uravnoteženi sistem kazalnikov je managerski sistem, ki usmerja energijo,
sposobnosti in znanja ljudi v podjetju k doseganju dolgoročnih strateških
ciljev, kar je veliko več kot zgolj merilni sistem uspešnosti poslovanja pod-
jetja. V nadaljevanju bo predstavljen sistem za merjenje celotne uspešnosti
poslovanja t. i. uravnoteženi sistem kazalnikov, ki ga sodobna podjetja po-
gosto uporabljajo v svoji praksi. Prav zaradi tega, ker je uresničevanje stra-
tegije najpomembnejša naloga managementa, koncept sistema zajema vse
ključne vidike poslovanja, poslovno filozofijo in nov pristop v komunika-
ciji. Gonilo njegovega delovanja je postavitev konkurenčne strategije, ime-
ti zaposlene, ki jo razumejo ter razporeditev virov na tiste dejavnosti, ki vo-
dijo k uresničevanju ciljev.

Uravnoteženi sistem kazalnikov je model s strateško dimenzijo uspeš-
nosti poslovanja, katerega ideja izvira iz leta 1990, ko je bil v okviru razisko-
valnega inštituta KPMG (Nolan Norton Institute) izveden enoletni pro-
jekt z naslovom »Merjenje uspešnosti poslovanja podjetij prihodnosti«.
Temeljna usmeritev projekta pod vodstvom Davida P. Nortona (kot izvr-
šnega managerja inštituta) in Roberta S. Kaplana (kot akademika – sveto-
valca) je bila, da so obstoječi pristopi k spremljanju uspešnosti poslovanja
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143