Page 52 - Biloslavo, Roberto, in Kljajić-Dervić, Mirela, 2016. Dejavniki uspešnosti managementa znanja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 52
Dejavniki uspešnosti managementa znanja: Primer trgovine v državi v razvoju

svoji znameniti knjigi 'Knowledge creating company' Nonaka in Takeuchi
trdita, da je treba znanje, pridobljeno iz zunanjega okolja, deliti na celotno
organizacijo, shranjuje pa naj se v bazah znanja organizacije in se uporab-
lja za razvoj novih tehnologij in izdelkov. Proces premika znanja iz zuna-
njega okolja v organizacijo imenujemo konverzija. Pretvorba znanja vklju-
čuje tiho in eksplicitno znanje. Po mnenju Nonake in Takeuchija (1995)
poteka pretvorba tako eksplicitnega kot tudi tihega znanja preko štirih sto-
penj; te so:

− Socializacija – proces prehoda od tihega v tiho znanje. Socializa-
cija vključuje proces, v katerem člani organizacije delijo svoje tiho
znanje, izkušnje. Socializacija je proces sprejemanja tacit znanja
skozi izmenjavo izkušenj opazovanja, imitacije in usposabljanja na
delovnem mestu.
52
− Outsourcing – od tihega znanja v eksplicitno. Zunanje izvajanje
vključuje sposobnost za pretvorbo tihega znanja v eksplicitno, to
je pretvorba ideje v konkretno znanje. Outsourcing pomeni arti-
kulacijo konceptualnega tacit znanja z uporabo tehnik, kot so ab-
strakcije, metafore, analogije ali modeli.
− Kombinacija – iz eksplicitnega do neeksplicitnega znanja. V tej
fazi se eksplicitno znanje preoblikuje v nove, bolj eksplicitne ob-
like znanja. Kombinacija pomeni upravljanje eksplicitnega, siste-
matičnega znanja z uporabo tehnik, kot so: razvrščanje in združe-
vanje. Gre za povezovanje eksplicitnega znanja iz različnih virov.
Tako posamezniki izmenjujejo svoje eksplicitno znanje preko te-
lefonskih pogovorov in srečanj ter obstoječih informacij v podat-
kovnih bazah; to znanje je mogoče razvrstiti, razvrščati na različ-
ne načine.
− Internalizacija – iz eksplicitnega do tihega znanja. Med to
zaključno fazo v spirali znanja se eksplicitno znanje vrne v obliko
tihega znanja. To pomeni, da vsi člani organizacije sprejmejo novo
eksplicitno znanje in na njegovi osnovi tvorijo nov okvir za svo-
je, že obstoječe tiho znanje. Eksplicitno znanje postane del baze
znanja posameznika, to je njegovega miselnega modela in s tem
postane del vrednosti, ki je sedaj v posesti organizacije. Sem vk-
ljučujemo operativno znanje ali učenje skozi ukrepe (learning by
doing), skupen miselni model in tehniko know-how.

Kot je prikazano na Sliki 5, proces ustvarjanja znanja ni sekvenčni pro-
ces, vendar je odvisen od zvezne in dinamične interakcije med tihim in ek-
splicitnim znanjem, ki se izvaja skozi navedene štiri modele. Spirala znanja
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57