Page 99 - Biloslavo, Roberto, in Kljajić-Dervić, Mirela, 2016. Dejavniki uspešnosti managementa znanja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 99
Dejavniki vpliva na management znanja 99
Organizacijsko strukturo obravnavajo tudi kot dejavnik organizacijske
učinkovitosti. Zaradi organizacijske učinkovitosti, je organizacijska struk-
tura deležna sorazmerno velike pozornosti.
Učinkovita organizacijska struktura mora spodbujati učinkovitost or-
ganizacije. Kavčič (1991, 178) usvaja, da so najpomembnejši znaki učinko-
vite organizacijske strukture:
− opredelitev pristojnosti in odgovornosti,
− aktivnosti v organizaciji je treba opraviti učinkovito in uspešno,
− aktivnosti mora biti organizacija sposobna koordinirati in integri-
rati,
− komunikacijski proces je zgrajen na način, zagotavljanja hitrih,
učinkovitih in natančnih informacij,
− organizacijska struktura je dovolj decentralizirana in kompleksna,
da organizacija lahko reagira na okolje.
Pri oblikovanju procesa organizacijske strukture, moramo začeti z do-
ločanjem organizacijskih ciljev, ki so predvsem strateški cilji organizaci-
je. Ključno vlogo pri določanju strateških ciljev ima vodstvo organizaci-
je. Tako se izoblikuje organizacijska struktura, ki je rezultat načrtovanega
procesa. Organizacijska struktura se seveda spreminja, s spreminjanjem de-
javnikov v okolju in v organizaciji. V primeru spreminjanja homogenosti
in stabilnosti okolja ter organizacijskih ciljev, se tako spreminja organiza-
cijska struktura. Organizacijsko strukturo, ki jo prikažemo z organizacij-
sko shemo, oblikujejo naloge, nosilci nalog in medsebojna razmerja (Lipič-
nik 1996, 50).
Organizacijska shema ali organigram je graf, s katerim prikazujemo for-
malno organizacijsko strukturo posameznega podjetja. Organigram prika-
zuje odnose nadrejenosti in podrejenosti položajev, služb in funkcij posa-
meznikov znotraj organizacije. Organizacijska shema, grafično prikazuje
sestavne dele organizacije po različnih ravneh, prikazuje pa tudi formalne
povezave med temi deli. Podrobnejši opisi organizacijske sheme, nakazuje-
jo temeljno delovno nalogo posameznega oddelka. Iz tega tudi opredeljuje,
komunikacijske povezave med sestavinami organizacije oz. prikazuje od-
nose v hierarhiji med sestavinami organizacije (Ivanko 1994, 398).
Naloga organizacijskih shem je pretežno nakazovanje vertikalnih od-
nosov med organizacijskimi oddelki. Odnosi v organizacijah, so ena izmed
najpomembnejših sestavin, ki so se razvili najprej in so še danes temeljni.
Funkcija horizontalnih odnosov, pa je predvsem okušati reševanje proble-
mov. Največkrat problemi nastanejo zaradi delitve dela med enotami z raz-
ličnimi podcilji, vendar so njihove dejavnosti soodvisne (Kavčič 1991, 182).
Organizacijsko strukturo obravnavajo tudi kot dejavnik organizacijske
učinkovitosti. Zaradi organizacijske učinkovitosti, je organizacijska struk-
tura deležna sorazmerno velike pozornosti.
Učinkovita organizacijska struktura mora spodbujati učinkovitost or-
ganizacije. Kavčič (1991, 178) usvaja, da so najpomembnejši znaki učinko-
vite organizacijske strukture:
− opredelitev pristojnosti in odgovornosti,
− aktivnosti v organizaciji je treba opraviti učinkovito in uspešno,
− aktivnosti mora biti organizacija sposobna koordinirati in integri-
rati,
− komunikacijski proces je zgrajen na način, zagotavljanja hitrih,
učinkovitih in natančnih informacij,
− organizacijska struktura je dovolj decentralizirana in kompleksna,
da organizacija lahko reagira na okolje.
Pri oblikovanju procesa organizacijske strukture, moramo začeti z do-
ločanjem organizacijskih ciljev, ki so predvsem strateški cilji organizaci-
je. Ključno vlogo pri določanju strateških ciljev ima vodstvo organizaci-
je. Tako se izoblikuje organizacijska struktura, ki je rezultat načrtovanega
procesa. Organizacijska struktura se seveda spreminja, s spreminjanjem de-
javnikov v okolju in v organizaciji. V primeru spreminjanja homogenosti
in stabilnosti okolja ter organizacijskih ciljev, se tako spreminja organiza-
cijska struktura. Organizacijsko strukturo, ki jo prikažemo z organizacij-
sko shemo, oblikujejo naloge, nosilci nalog in medsebojna razmerja (Lipič-
nik 1996, 50).
Organizacijska shema ali organigram je graf, s katerim prikazujemo for-
malno organizacijsko strukturo posameznega podjetja. Organigram prika-
zuje odnose nadrejenosti in podrejenosti položajev, služb in funkcij posa-
meznikov znotraj organizacije. Organizacijska shema, grafično prikazuje
sestavne dele organizacije po različnih ravneh, prikazuje pa tudi formalne
povezave med temi deli. Podrobnejši opisi organizacijske sheme, nakazuje-
jo temeljno delovno nalogo posameznega oddelka. Iz tega tudi opredeljuje,
komunikacijske povezave med sestavinami organizacije oz. prikazuje od-
nose v hierarhiji med sestavinami organizacije (Ivanko 1994, 398).
Naloga organizacijskih shem je pretežno nakazovanje vertikalnih od-
nosov med organizacijskimi oddelki. Odnosi v organizacijah, so ena izmed
najpomembnejših sestavin, ki so se razvili najprej in so še danes temeljni.
Funkcija horizontalnih odnosov, pa je predvsem okušati reševanje proble-
mov. Največkrat problemi nastanejo zaradi delitve dela med enotami z raz-
ličnimi podcilji, vendar so njihove dejavnosti soodvisne (Kavčič 1991, 182).