Page 31 - Gričar, Sergej, in Štefan Bojnec, 2016. Aplikacija metodologije časovnih serij na primeru turističnih cen. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 31
Pregled predhodnih raziskav 31

Ena izmed glavnih značilnosti mehanizma določanja cen v evro obmo-
čju je prisotnost cenovne diskriminacije.1 Običajno so podjetja zainteresi-
rana a njeno uporabo, da bi si tako pridobila čim večji delež potrošnikovega
presežka. Večje razlike v postavljanju cen je moč najti predvsem med sek-
torji. Tako je raziskava pokazala, da je enotna cena bolj pogosto uporablje-
na strategija predvsem v nemenjalnem sektorju, medtem ko sta strategiji ce-
novne diskriminacije bolj uporabljeni v proizvodnji (Fabiani et al. 2005).

Sistem cen ima v sistemu gospodarstva posebno mesto, kot tudi celot-
na problematika cen. Ne gre samo za eno področje ekonomije, ki v teore-
tičnem, metodološkem in tehničnem pogledu spada v najkompleksnejše,
temveč na višino cen vpliva celotna družba s svojim povpraševanjem in po-
nudniki s svojo ponudbo (Kubović et al. 1988). Na cene v gostinstvu vpli-
vajo notranji in zunanji dejavniki.

Nominalni devizni tečaj
Režim deviznega tečaja pred vključitvijo Slovenije v ERM II bi lahko naj-
bolje označili kot izrazito uravnavano drsenje, pri čemer je bila konsisten-
tno vzdrževana pozitivna stopnja rasti deviznega tečaja (Masten 2006). Pri
uravnavanem drsečem deviznem tečaju centralna banka s posegi na deviz-
ni trg vpliva na višino deviznega tečaja. Devizni tečaj je razmerje, po kate-
rem je mogoče zamenjati eno valuto za drugo (Tribe 1996). Devizni tečaji
so pomembni za gostinstvo in turizem iz več razlogov. Podjetja lahko v dr-
žavo ali uvažajo končne proizvode ali polproizvode oziroma surovine. S 1.
januarjem 2007 je Slovenija prevzela neposredno kotacijo deviznega tečaja,
kar pove, koliko tuje valute dobimo za eno enoto domače valute. Nominal-
ni devizni tečaj je v tem primeru definiran takole (Tribe 1996):
nominalni devizni tečaj (e) = tuja valuta / domača valuta.

Devizni tečaj je posebej pomemben za dejavnosti, kot sta gostinstvo in
turizem, ki sta v veliki meri vključeni v mednarodno menjavo. Vsakršno
spreminjanje deviznih tečajev vpliva na mednarodno turistično povpraše-
vanje. Večja kot je sprememba deviznih tečajev, bolj se spreminja turistično
povpraševanje zaradi deviznega tečaja. Tako je močan ameriški dolar kar
cela tri desetletja po 2. svetovni vojni spodbujal turiste iz ZDA, da so po-
tovali v tujino, hkrati pa je v tem času malo tujih turistov potovalo v ZDA.
Dejanski učinek zmanjšanja vrednosti ameriškega dolarja na povečanje iz-
voza ali zmanjšanje uvoza iz evro območja je odvisen od elastičnosti pov-

1 Cenovna diskriminacija pomeni, da prodajalci za popolnoma enako blago ali storitve, prodane v
popolnoma enakih okoliščinah, različnim skupinam kupcev zaračunajo različne cene. V teh prime-
rih posebna skupina kupcev nima svobodne izbire oziroma je ta omejena (SURS 2005).
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36