Page 22 - Kavčič, Klemen, in Klemen Bončina, 2016. Načrtovanje organizacijske politike ob vključevanju zunanjega izvajanja dejavnosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 22
2 Pojmovanje koncepta zunanjega izvajanja dejavnosti
(finančna in materialna v ožjem pomenu) in nematerialna (ljudje,
zavzetost, znanje).
Temeljne (ključne) zmožnosti (angl. core competencies) so več kot
samo sredstva, o katerih piše Penrosova (1959). Temeljne ali ključne
zmožnosti so (Hamel in Prahalad 1994 v Tavčar 2006, 124) lahko ka-
tere koli sestavine ali sinergične kombinacije sestavin politike orga-
nizacije (cilji, strategija in sestavine strategije: dejavnosti, urejenosti
in sredstva).
Temeljne zmožnosti prispevajo k učinkovitosti in uspešnosti do-
seganja ciljev podjetja in imajo naslednje lastnosti:
• nudijo partnerjem v menjalnih razmerjih večje koristi kot kon-
kurenca,
• so drugačne in boljše od konkurenčnih,
• jih je težko posnemati,
• potencialno odpirajo dostop do novih menjalnih razmerji (do
tržišč, do partnerjev).
Na področju ključnih zmožnosti v strokovni literaturi ni enotno-
sti; nekatere opredelitve povzemam v nadaljevanju:
• podjetju omogočijo dostop do različnih tržišč in bistveno pri-
spevajo k povečanju konkurenčne sposobnosti proizvoda in jih
je težko posnemati (Sink in Langley 1997, 174–181),
• pomenijo edinstven vzorec povezav med različnimi zmožnostmi
in sredstvi podjetja, ki se oblikuje postopoma v daljšem časov-
nem obdobju v procesu, ki je specifičen za podjetje, in jih zato
ni mogoče pridobiti na tržišču (Eden in Ackermann 1998, 103–
119),
• so skupek znanja, ki strateško ločuje podjetje od drugih podjetji
in mu zagotavlja konkurenčno prednost (Leonard-Barton 1992,
112–113),
• so kombinacija komplementarnih veščin in znanja, ki jih pre-
more podjetje in mu omogočajo, da dobro izvaja enega ali več
kritičnih procesov (Coyne, Hall, in Clifford 1997, 41),
• obsegajo odnose, ugled in sposobnost inoviranja (Kay 1993, 63).
Temeljne zmožnosti niso isto kot ključni proizvodi. Ti temeljijo
na eni ali več ključnih zmožnostih podjetja. Sedanje in prihodnje
20
(finančna in materialna v ožjem pomenu) in nematerialna (ljudje,
zavzetost, znanje).
Temeljne (ključne) zmožnosti (angl. core competencies) so več kot
samo sredstva, o katerih piše Penrosova (1959). Temeljne ali ključne
zmožnosti so (Hamel in Prahalad 1994 v Tavčar 2006, 124) lahko ka-
tere koli sestavine ali sinergične kombinacije sestavin politike orga-
nizacije (cilji, strategija in sestavine strategije: dejavnosti, urejenosti
in sredstva).
Temeljne zmožnosti prispevajo k učinkovitosti in uspešnosti do-
seganja ciljev podjetja in imajo naslednje lastnosti:
• nudijo partnerjem v menjalnih razmerjih večje koristi kot kon-
kurenca,
• so drugačne in boljše od konkurenčnih,
• jih je težko posnemati,
• potencialno odpirajo dostop do novih menjalnih razmerji (do
tržišč, do partnerjev).
Na področju ključnih zmožnosti v strokovni literaturi ni enotno-
sti; nekatere opredelitve povzemam v nadaljevanju:
• podjetju omogočijo dostop do različnih tržišč in bistveno pri-
spevajo k povečanju konkurenčne sposobnosti proizvoda in jih
je težko posnemati (Sink in Langley 1997, 174–181),
• pomenijo edinstven vzorec povezav med različnimi zmožnostmi
in sredstvi podjetja, ki se oblikuje postopoma v daljšem časov-
nem obdobju v procesu, ki je specifičen za podjetje, in jih zato
ni mogoče pridobiti na tržišču (Eden in Ackermann 1998, 103–
119),
• so skupek znanja, ki strateško ločuje podjetje od drugih podjetji
in mu zagotavlja konkurenčno prednost (Leonard-Barton 1992,
112–113),
• so kombinacija komplementarnih veščin in znanja, ki jih pre-
more podjetje in mu omogočajo, da dobro izvaja enega ali več
kritičnih procesov (Coyne, Hall, in Clifford 1997, 41),
• obsegajo odnose, ugled in sposobnost inoviranja (Kay 1993, 63).
Temeljne zmožnosti niso isto kot ključni proizvodi. Ti temeljijo
na eni ali več ključnih zmožnostih podjetja. Sedanje in prihodnje
20