Page 25 - Kavčič, Klemen, in Klemen Bončina, 2016. Načrtovanje organizacijske politike ob vključevanju zunanjega izvajanja dejavnosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 25
Teorija o vplivih na tržišču 2.3

Temeljne zmožnosti povezujemo s sestavinami okvirnega modela
politike organizacije, ki je pomembno teoretično izhodišče za nadalj-
njo obravnavo v empiričnem delu. Nekateri razlogi so:

• so značilnosti posameznih sestavin in sinergičnih kombinacij,
ki omogočajo trajno uspešnost organizacije,

• za vsako umestitev v razsežnosti obvladovanja kaže torej pre-
soditi vsako sestavino glede na to, ali povečuje/zmanjšuje us-
pešnost podjetja;

• celostno presojanje skupnosti vseh prispevkov (+/–) je osnova
za odločitev o umestitvi (obstoječi, novi).

2.3 Teorija o vplivih na tržišču
Poleg teorije o transakcijskih stroških in teorije o temeljnih (ključ-
nih) zmožnostih obravnavamo tretjo pomembno teorijo za teore-
tično pojasnjevanje in umeščanje zunanjega izvajanja dejavnosti v
razsežnosti, to je teorija o vplivih na tržišču.

Teorijo, ki je uporabna za obravnavanje zunanjega izvajanja, je
razvil Porter (1980). Nauke industrijskega podjetja, predvsem kla-
sično paradigmo tržna struktura – obnašanje organizacij – uspeš-
nost podjetij, je povezal z nekaterimi novimi koncepti, najbolj s
strukturnimi značilnostmi panoge, ki igrajo ključno vlogo pri tem,
koliko bo konkurenčnost oziroma uspešnost organizacije odvisna
od njega samega in ne le od značilnosti njegovega okolja.

Porterjev (1980) model pravi, da se organizacije v kateri koli pa-
nogi srečujejo s petimi vplivi na konkurenčnost:

• nevarnost vstopa novih konkurentov v panogo,
• tekmovalnost podjetij v panogi,
• pritisk substitutov,
• pogajalske moči dobaviteljev in
• pogajalske moči kupcev.

Zunanji vplivi na konkurenčnost niso le med ponudniki znotraj
iste panoge, temveč tudi v smereh, prikazanih na sliki 2.1. Konku-
rente znotraj panoge, kjer deluje, organizacija navadno dobro pozna.
Konkurentov, ki ponujajo izdelke, ki opravljajo isto funkcijo kot se-
stavni del ali izdelek podjetja (in so proizvedeni z drugačno tehnolo-

23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30