Page 73 - Kavčič, Klemen, in Klemen Bončina, 2016. Načrtovanje organizacijske politike ob vključevanju zunanjega izvajanja dejavnosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 73
Izbira modela politike podjetja 3.3
Strategija in cilji zunanjega izvajanja (politika zunanjega izvaja-
nja) so pomembna sestavina politike podjetja. Glavne sestavine stra-
tegije so:
Dejavnosti. Snovanje novih proizvodov – inoviranje, proizvajanje iz-
delkov in izvajanje storitev, nabavno in prodajno trženje. Dejavnost
temelji na sredstvih podjetja, ki so lahko materialna (predvsem fi-
nančna) ali nematerialna (predvsem delo in znanje). Snovanje no-
vih temeljnih zmožnosti temelji na uporabi obstoječih ali novih zanj,
podjetje jih lahko samo snuje, lahko pa jih pridobiva s povezovanjem
na tržišču (z odkupi, licencami, franšizami, lastniškimi deleži v pod-
jetjih, kjer so nastala) ali v sodelovanju s trženjskimi partnerji. V
empiričnem delu obravnavam podjetja, ki proizvajajo izdelke.
Značilnosti izdelovanja izdelkov so drugačne od značilnosti izva-
janja storitev, zato sem v nadaljevanju povzel nekatere razsežnosti
proizvajanja izdelkov:
1. načini proizvajanja (posamična, serijska, množična proizvod-
nja),
2. prostorski koncepti: proizvajanje se podreja proizvodu, ki mu
dodaja sestavne dele iz različnih zunanjih virov, proizvajanje se
podreja tehnologijam, proizvajanje se podreja lokaciji, kamor
potujejo tehnologije, materiali, izvajalci ipd.,
3. proizvajanje je lahko delovno intenzivno, kapitalsko inten-
zivno, znanjsko intenzivno.
Urejenost. Obča pravila o delovanju, členjenost (delitve dela, pristoj-
nosti in odgovornosti) procesi in povezovanje. Zunanje izvajanje
dejavnosti je samo sodobno ime za koncept delitve dela v človeški
družbi – civilizaciji. Pravila delovanja so osnova oblika urejenosti
podjetja. Posebna vrsta trajnih pravil je delitev dela v podjetju, ki je
lahko urejena na več načinov. Urejanje podjetja usmerja delovanje
sodelavcev, funkcij, enot in hierarhičnih ravni podjetja k skupnim
smotrom in ciljem. Podobno vlogo, le na višji ravni kompleksnosti,
ima povezovanje podjetij za doseganje skupnih ciljev, ki ga obravna-
vamo v monografiji. Nekatere razsežnosti so lahko:
• umeščanje povezovanja med tri poglavitne načine – lastninsko
71
Strategija in cilji zunanjega izvajanja (politika zunanjega izvaja-
nja) so pomembna sestavina politike podjetja. Glavne sestavine stra-
tegije so:
Dejavnosti. Snovanje novih proizvodov – inoviranje, proizvajanje iz-
delkov in izvajanje storitev, nabavno in prodajno trženje. Dejavnost
temelji na sredstvih podjetja, ki so lahko materialna (predvsem fi-
nančna) ali nematerialna (predvsem delo in znanje). Snovanje no-
vih temeljnih zmožnosti temelji na uporabi obstoječih ali novih zanj,
podjetje jih lahko samo snuje, lahko pa jih pridobiva s povezovanjem
na tržišču (z odkupi, licencami, franšizami, lastniškimi deleži v pod-
jetjih, kjer so nastala) ali v sodelovanju s trženjskimi partnerji. V
empiričnem delu obravnavam podjetja, ki proizvajajo izdelke.
Značilnosti izdelovanja izdelkov so drugačne od značilnosti izva-
janja storitev, zato sem v nadaljevanju povzel nekatere razsežnosti
proizvajanja izdelkov:
1. načini proizvajanja (posamična, serijska, množična proizvod-
nja),
2. prostorski koncepti: proizvajanje se podreja proizvodu, ki mu
dodaja sestavne dele iz različnih zunanjih virov, proizvajanje se
podreja tehnologijam, proizvajanje se podreja lokaciji, kamor
potujejo tehnologije, materiali, izvajalci ipd.,
3. proizvajanje je lahko delovno intenzivno, kapitalsko inten-
zivno, znanjsko intenzivno.
Urejenost. Obča pravila o delovanju, členjenost (delitve dela, pristoj-
nosti in odgovornosti) procesi in povezovanje. Zunanje izvajanje
dejavnosti je samo sodobno ime za koncept delitve dela v človeški
družbi – civilizaciji. Pravila delovanja so osnova oblika urejenosti
podjetja. Posebna vrsta trajnih pravil je delitev dela v podjetju, ki je
lahko urejena na več načinov. Urejanje podjetja usmerja delovanje
sodelavcev, funkcij, enot in hierarhičnih ravni podjetja k skupnim
smotrom in ciljem. Podobno vlogo, le na višji ravni kompleksnosti,
ima povezovanje podjetij za doseganje skupnih ciljev, ki ga obravna-
vamo v monografiji. Nekatere razsežnosti so lahko:
• umeščanje povezovanja med tri poglavitne načine – lastninsko
71