Page 84 - Kavčič, Klemen, in Klemen Bončina, 2016. Načrtovanje organizacijske politike ob vključevanju zunanjega izvajanja dejavnosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 84
4 Predlog procesne analize

Vrednote in kultura
Kultura in obvladovanje podjetja sta v medsebojni odvisnosti. Na ra-
zvojni stopnji nastajanja podjetja se kultura razvija vzporedno z ra-
stjo podjetja. Ko je kultura oblikovana, pomembno vpliva na način
vodenja podjetja. Če kultura v podjetju ne podpira rasti in povezo-
vanja podjetja, je treba negativne elemente kulture prepoznati in iz-
ločiti. Evolucija in spreminjanje kulture morata potekati na način, ki
omogoča preživetje podjetja v spreminjajočem se okolju.

Vrednote so dobrine, ki človeku največ pomenijo. Vrednote ljudi
so zelo raznovrstne. Posameznik ima lahko deset ali več ciljnih vre-
dnot in za velikostni razred več instrumentalnih vrednost, ki zade-
vajo način doseganja ciljev. Iz pojavnih oblik kulture ni mogoče za-
nesljivo sklepati na vrednote ljudi (Schein 1992, 19–21). Zaradi ve-
like raznovrstnosti številnih pojavnih znakov presega kompleksnost
razvrščanja kultur po znakih analizne zmogljivosti človeka. Kultura
je tesno povezana z vrednotami. Snovanje celostne strategije zuna-
njega izvajanja dejavnosti ima dobre možnosti za uveljavitev, če se
ujema in sklada s kulturo. Razlike med navadami in obnašanjem v
različnih kulturah (programi podjetja, podjetij, dežel) so lahko po-
memben dejavnik pri odločitvah za zunanje izvajanje dejavnosti.

Vrednot je mnogo, še več je možnih kultur, ki temeljijo na nabo-
rih pretežno usvojenih vrednot. Klasifikacij kultur je obilo, nekatere
povzemam po Tavčarju (2008, 217–218):

• stabilna, odzivna, predvidevajoča, inovativna, ustvarjalna (An-
soff 1978, 120);

• kultura moči, kultura vlog, kultura nalog, kultura osebnosti
(Handy 1979, 176–211);

• kultura moči, poslovna, sistemska, procesna kultura (Deal in
Kennedy 1982, 107–123);

• skupina, adhokracija, hierarhija, tržišče (Cameron in Quinn
1999, 58);

• inovacijska in rutinerska (Mulej 1992, 27).

Kulture podjetij so v pomembni meri podrejene kulturam okolij,
kjer delujejo. Te kulture so še bolj raznolike, saj so se prevladujoče
vrednote ljudi oblikovale v deset tisočletjih razvoja civilizacije. To je

82
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89