Page 65 - Mevlja, Bojan, in Kavčič, Klemen, 2016. Vpliv deležnikov na razvoj nevladnih izobraževalnih organizacij. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 65
Modeli odgovornosti v nevladnih organizacijah 5.4

drugi strani opredeljujeta, zakaj naj bi ti bili odgovorni. Ta model do-
daja nekatere elemente, ki izhajajo iz prejšnjih ugotovitev avtorjev
(Neymeyr, Candler in Dumont 2007, 5):

• opozarja na širši nabor literature za pregled Brown-Moorovega
predloga deležnikov, predvsem dodajanje naslednjih deležni-
kov: vlada, zaposleni in nekognitivni uporabniki;

• opozarja na širši nabor literature, ki govori o odgovornosti za
kaj, še posebej dodaja nekatere sestavine, ki so najbolj podvr-
žene vplivom: vpliv na politike (angl. policy impact), poslanstvo,
etika, legitimnost in prispevek k socialnem kapitalu;

• še zlasti poudari kontrast teh dveh dimenzij na matriki, ki omo-
goča upoštevanje posameznih virov odgovornosti do posebnih
interesnih skupin.

Ta model je bil preizkušen tudi v praksi⁸ (Neymayr 2005; Neymeyr,
Candler in Dumont 2007). Iz ugotovitev izhaja, da neprofitne orga-
nizacije izkazujejo neizrazito odgovornost do uporabnikov, odjemal-
cev in javnosti, kar kaže na to, da neprofitne organizacije v resnici
ne zadovoljujejo potreb tistih, ki so jim namenjene. Ta model daje
managerjem oz. neprofitnim organizacijam možnost, da sami pre-
verijo različne vidike odgovornosti in jih izboljšajo. Model je narav-
nan tako, da lahko preverja, komu so neprofitne organizacije bolj ali
manj odgovorne.

Skratka, po pregledu vseh štirih modelov odgovornosti, ki so bili
predstavljeni, se kažejo tako prednosti kot omejitve modelov, ki te-
meljijo izključno na bodisi agencijski bodisi skrbniški teoriji. Stan-
derfer in Schafer (2011, 11) se zavedata, da bomo našli najučinko-
vitejše modele odgovornosti n v o v ravnotežju med obema skraj-
nostma, to je med zunanjim spremljanjem in med samorefleksijo.

Model, ki je lahko še bolj orientiran na uporabnike, odjemalce in
javnosti, pa je model, ki upošteva učinke, ki jih neprofitna organi-
zacija lahko dosega. Lampkin et al. (2006) so tako razvili standar-
dni model za razvoj učinkov in kazalnikov z namenom ustvariti po-
membna orodja, ki bodo pripomogla k temu, da bo vrednost storitev

⁸ Na primeru 15 neprofitnih organizacij Rhode Islanda in Massachusettsa v Združe-
nih državah Amerike.

63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70