Page 325 - Kavrečič, Petra. 2017. Turizem v Avstrijskem primorju. 2., dopolnjena elektronska izdaja. Založba Univerze na Primorskem, Koper
P. 325
povzetek
prevozno sredstvo (Pirkovič, 1987, 16), ki so se ga radi posluževali za izlete. Za
Postojno oziroma njen turizem je vlak pomenil prispevek, saj je pripomogel
k večanju števila obiskovalcev in tako nastopal kot eden izmed pomembnej-
ših dejavnikov turističnega razvoja. Po izgradnji proge je število obiskovalcev
jame intenzivneje naraščalo, kar je spodbudila tudi uvedba t. i. vlaka za zaba-
vo. Na nadaljnji uspešni turistični razvoj kraja pa so vplivali tudi drugi poja-
vi in dejavniki, kakor na primer odkritje drugega dela jame leta 1818, urejanje
dostopa v jami, modernizacija (razsvetljava, tiri) in promocija.

Vpliv izgradnje železniške trase je posredno viden na primeru jame Vi-
lenice, ki je bila pred industrializacijo ena najprepoznavnejših in najbolj obi-
skanih jam na Krasu. S preusmeritvijo ceste v 18. in izgradnjo železnice, ki ni
potekala mimo krajev v neposredni bližini jame, v 19. stoletju se je (turistič-
ni) obisk precej zmanjšal in jama je, kakor je zapisal pisec vodnika po Vilenici
in takratni tajnik italijanskega planinskega društva Boegan, tonila v pozabo
(Boegan, 1897, 10). Čeprav dejstvo, da kraj ni bil povezan z železniško pro-
go, ni bilo edini razlog za zaton nekdaj najbolj priljubljene jamske destinacije.
Tisk in promocija
V dobi industrializacije je tisk pričel igrati čedalje pomembnejšo vlogo in pri-
pomogel k unifikaciji oziroma standardizaciji jezika (Anderson, 1998, 66).
Preko oglaševalskih orodij so v Opatiji, Gradežu in Portorožu informirali po-
tencialne turiste o prometnih povezavah, cenikih in urnikih parnikov ter vla-
kov, ki so pristajali oziroma se ustavljali v letoviščih. Promocija turističnih
destinacij s pomočjo tiska je bila na sploh zelo pogost pojav in morska zdravi-
lišča Avstrijske riviere pri tem ne predstavljajo izjeme. Aktivno in učinkovito
oglaševanje turističnih storitev je pripomoglo k prepoznavnosti krajev, zara-
di tega so si vodilni v obravnavanih zdraviliščih zelo prizadevali za čim več-
jo promocijo. V ta namen so uporabljali različna komunikacijska orodja in
razmah tiska je oglaševanje zelo olajšal. Turistični kraji, njihovi upravitelji,
zdravniki in lastniki nastanitev so izdajali številne informativne vodnike in
brošure ter razglednice, s plakati pa oglaševali svoje storitve na kolodvorih in
v domačem ter tujem časopisju. V promocijske namene so sodelovali tudi na
razstavah in kongresih ter v času zdraviliške sezone organizirali številne do-
godke in prireditve za zabavo gostov. Promocija je bila torej pomemben dejav-
nik oziroma orodje, ki so se ga v Opatiji, Gradežu in Portorožu, podobno ka-
kor v drugih zdraviliščih in letoviščih monarhije in Evrope, zelo posluževali.
Nenazadnje je 19. stoletje obdobje nastanka prvih sodobnih potovalnih pri-
ročnikov, ki jih je moderna turistična dejavnost zelo spodbujala. Tega so se
zavedali tudi v drugih turističnih krajih Primorja in države, saj so potovalni

323
   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330