Page 45 - Juvan, Emil, Doris Gomezelj Omerzel, Maja Uran Maravič, 2017. Spremljanje vedenja turistov. Koper. Založba Univerze na Primorskem.
P. 45
Merjenje vedenja turistov

Vedenje turistov lahko spremljamo s pomočjo več vrst podatkov. Primarne raziskave omo-
gočajo pridobivanje lastnih podatkov o vedenju turistov, ki so torej plod lastnega merjenja.
Lahko pa vedenje turistov preučujemo tudi s pomočjo drugih baz podatkov oziroma se-
kundarnih raziskav. Podatkovne baze zelo pogosto oblikujejo turistični ponudniki in dru-
ge organizacije s področja turizma. Slika 9 povzema tipologijo in opis posamezne vrste po-
datkov o vedenju turistov in njihovih najpogostejših virov. Glede na vir podatkov lahko
vedenje turistov preučujemo z lastnimi in sekundarnimi raziskavami. Oba vira imata svo-
je prednosti in slabosti. Med pomembnejšimi prednostmi lastnih raziskav je gotovo ustre-
znost podatkov za pokrivanje celotnega vidika raziskave (in tudi na individualno raven).
Sekundarne raziskave so pogosto omejene le na posamezne vidike raziskave in praviloma
dajejo vpogled v vedenje turistov na agregatni ravni (npr. turisti iz Avstrije).

V tem poglavju se osredotočamo na primarno merjenje vedenja turistov, ki je rezultat
lastnega zbiranja podatkov o vedenju turistov. Predstavljamo osnovne pristope k merjenju
družboslovnih pojavov, s poudarkom na vedenju turistov. Predstavljamo tudi metodološke
pristope, tehnike zbiranja in analize podatkov z namenom osvetljevanja najpomembnejših
dejavnikov, ki vplivajo na kakovost rezultatov merjenja.

V družboslovnih znanostih, kamor bi uvrstili tudi področje merjenja vedenja turi-
stov, se za merjenje največkrat uporablja anketne vprašalnike (Dolnicar, Gruen in Yana-
mandram 2013). Vprašanje o merskem instrumentu pa je (žal) hkrati tudi najpogosteje prvo
vprašanje, ki si ga raziskovalci zastavljajo pri preučevanju turizma (Dolnicar 2013). Vprašal-
niki so merski instrumenti, ki, podobno kot termometer v kemiji ali medicini, pomagajo
izmeriti vedenje turista. Preden pa se raziskovalec loti izbora in oblikovanja merskega in-
strumenta za merjenje vedenja turistov, se mora vprašati o namenu in o predmetu merje-
nja. Odgovori na ti ali podobna vprašanja so odvisni tudi od tega, kdo si jih postavlja ozi-
roma kakšne vrste raziskovalec je posameznik. Odgovori pa hkrati dajejo tudi usmeritve za
izbor merskega instrumenta in populacije, pri kateri želimo meriti določen pojav. Vpraša-
nje o tem, kako oblikovati anketni vprašalnik, je torej najhitreje lahko »na vrsti« šele, ko
raziskovalec razjasni namen in cilje merjenja oziroma raziskave.

45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50