Page 47 - Juvan, Emil, Doris Gomezelj Omerzel, Maja Uran Maravič, 2017. Spremljanje vedenja turistov. Koper. Založba Univerze na Primorskem.
P. 47
merjenje vedenja turistov

Raziskovalno dejavnost, vsaj na akademski ravni, usmerjajo raziskovalne paradigme,
med najbolj razširjenimi pa sta pozitivizem in interpretivizem (Decrop 2006). Tabela 8 po-
jasnjuje ključne dejavnike paradigem in njune značilnosti. Pozitivizem je prevladujoča pa-
radigma kvantitativnih raziskovalcev, ki so usmerjeni predvsem v generalizacijo rezultatov
raziskave. Interpretivisti, ki so usmerjeni predvsem v poglobljeno razlago rezultatov razi-
skave, pa so prepričani, da so pojavi odvisni od več dejavnikov in da jih je možno razlagati
z več zornih kotov in kontekstov. Takšno prepričanje ni skladno s pozitivističnimi težnja-
mi po generalizaciji podatkov in napovedovanju vedenja drugih na primeru opazovanja pr-
vih. Pozitivisti se sprašujejo:
– Koliko turistov uporablja specifično orodje rezervacije ali informacijski vir?
– Koliko turistov uporablja specifični prenočitveni obrat?
– Koliko turistov se udejstvuje v posamezni turistični aktivnosti?

Pozitivisti pogosto tudi iščejo povezave med odvisnimi (npr. uporaba rezervacijskega
orodja) in neodvisnimi (npr. starost) dejavniki. Te povezave jih zanimajo predvsem zato, da
bi, med drugim, lažje in uspešneje napovedovali vedenje turistov in s tem prispevali prak-
tične nasvete za strateške in managerske odločitve v gospodarstvu.

Interpretivisti se sprašujejo:
– Kako turisti rezervirajo počitnice ali kako se informirajo?
– Kako turisti prenočujejo v destinacijah?
– Kako turisti preživljajo čas na počitnicah?

Tabela 8: Temeljne razlike med pozitivističnim in interpretivističnim raziskovanjem

Narava realnosti Pozitivisti Interpretivisti
Objektivna, oprijemljiva, enodimenzio- Družbeno ustvarjena, večplastna (več
Cilj raziskovanja nalna (enkratna) dimenzionalna)
Razlaga z visoko stopnjo napovedovanja Razumevanje z nizko stopnjo napove-
Interes raziskovalca Kaj je splošno, povprečno in reprezenta- dovanja
Prispevek k razvoju tivno za populacijo Kaj je specifično, edinstveno, posebno
Zakonitosti, absolutizem (ne glede na in drugačno (odstopa od povprečja)
znanja čas, kontekst in vrednost) Pomen, relativnost (glede na čas, kon-
Odnos raziskovalca Striktno ločen tekst in vrednost)
Koliko ljudi razmišlja ali počne določe- Interaktiven, kooperativen in partici-
in raziskovanca ne zadeve? Koliko ljudi se sooča z dolo- pativen
čenimi izzivi/problemi? Kaj posamezni ljudje razmišljajo ali poč-
Želene informacije nejo? S kakšnimi izzivi/problemi se so-
očajo ljudje?

Vir: prevedeno po Decrop 2006, 47.

Fokus interpretivistov ni razlaga vzrokov in posledic z namenom napovedovanja,
temveč poglobljena razlaga pojavnih dimenzij nekega pojava (npr. vedenja turistov). Bistvo

47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52