Page 74 - Uran Maravić, Maja. 2017. Ocenjevanje kakovosti v gostinstvu. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 74
ocenjeva nje k akovosti v gostinst v u
bil največji poudarek na izvajanju storitev in ne na kakovosti ponudbe. V tistem času se je
pričakovalo, da bodo strokovna združenja oblikovala osnutek kategorizacije prehrambnih
gostinskih objektov, ki bi vseboval elemente tehnične kakovosti in bi se v LQS ocenjevalo
samo funkcionalno kakovost.
Takrat so restavracije same plačale za obisk ocenjevalnih komisij. Ocenjevanje se je iz-
vajalo vsako leto, za vse restavracije, ki so se prijavile za ocenjevanje. Letno so ocenili manj
kot 20 restavracij. Objavile so se ocene samo najbolje ocenjenih restavracij, tiskan vodnik
ni bil izdan.
V letu 2008 je projekt doživel temeljito prenovo. Spremenjena je bila celotna metodo-
logija ocenjevanja. Osnovna lista kriterijev je bila povzeta po metodologiji AAA, nakar so
bili kriteriji ovrednoteni in dopolnjeni s strani lokalnih gostincev in strokovnjakov. V letu
2010 se je opustila razdelitev na objektivne in subjektivne kriterije, spremenilo se je razmer-
je med posameznimi skupinami kriterijev in od leta 2012 se celotna metodologija ni več
spreminjala. Ob spremembe metodologije v letu 2008 so se ocenjevanja izvedla leta 2008,
2010, 2012, 2014 in 2016. Vsaki dve leti se izvede približno 150 ocenjevanj. 2. februarja 2017
so razglasili zmagovalce za leto 2016.
V nadaljevanju bomo opisali postopek ocenjevanja. Komisija za kakovost v turizmu
pri Turizmu Ljubljana (v nadaljevanju Komisija), ki je sestavljena iz strokovnjakov različ-
nih področij (prehrana, gostinstvo, hotelirstvo, dizajn, arhitektura, marketing, etnologija
…), pripravi listo nominiranih restavracij. Skupaj je namreč gostinskih objektov v Ljublja-
ni preko 1.000 in vseh ne bi bilo mogoče oceniti. Zato Komisija sestavi listo nominirancev.
Ta lista se stalno spreminja. Od leta 2014 se ocenjuje tudi nominirance iz celotne osrednje-
slovenske regije.
Vse nominirane restavracije so ocenjene vsaj dvakrat s strani strokovnjakov anoni-
mno. Vse stroške projekta LQS krije lokalna turistična organizacija. Vsak lokal obiščeta
najmanj 2 osebi, z izjemo vrhunskimh restavracij. Običajno se nominacije zbirajo v prvem
delu leta.
Kljub temu da so ocenjevalci strokovnjaki, se pred začetkom ocenjevanja organizirajo
delavnice za prevetritev poznavanja kriterijev in usklajevanje pogledov na posamezen nivo
kakovosti storitev. Listo ocenjevalcev vedno potrdi Komisija na predlog vodje ocenjevanja.
Ocenjevalci so certificirani samo za tekoče ocenjevanje. Običajno se ocenjevanje izvaja med
marcem in avgustom. Ko se zaključi ocenjevanje, Komisija izbere zmagovalce, ki se jih ko-
nec leta svečano proglasi. Temu sledijo različne promocijske aktivnosti.
Tabela 7: Število točk v ocenjevalnem listu.
Skupina Točke
50
hrana in pijača 25
storitev 15
ambient 10
cena 100
skupaj
Vir: Uran Maravić 2014.
74
bil največji poudarek na izvajanju storitev in ne na kakovosti ponudbe. V tistem času se je
pričakovalo, da bodo strokovna združenja oblikovala osnutek kategorizacije prehrambnih
gostinskih objektov, ki bi vseboval elemente tehnične kakovosti in bi se v LQS ocenjevalo
samo funkcionalno kakovost.
Takrat so restavracije same plačale za obisk ocenjevalnih komisij. Ocenjevanje se je iz-
vajalo vsako leto, za vse restavracije, ki so se prijavile za ocenjevanje. Letno so ocenili manj
kot 20 restavracij. Objavile so se ocene samo najbolje ocenjenih restavracij, tiskan vodnik
ni bil izdan.
V letu 2008 je projekt doživel temeljito prenovo. Spremenjena je bila celotna metodo-
logija ocenjevanja. Osnovna lista kriterijev je bila povzeta po metodologiji AAA, nakar so
bili kriteriji ovrednoteni in dopolnjeni s strani lokalnih gostincev in strokovnjakov. V letu
2010 se je opustila razdelitev na objektivne in subjektivne kriterije, spremenilo se je razmer-
je med posameznimi skupinami kriterijev in od leta 2012 se celotna metodologija ni več
spreminjala. Ob spremembe metodologije v letu 2008 so se ocenjevanja izvedla leta 2008,
2010, 2012, 2014 in 2016. Vsaki dve leti se izvede približno 150 ocenjevanj. 2. februarja 2017
so razglasili zmagovalce za leto 2016.
V nadaljevanju bomo opisali postopek ocenjevanja. Komisija za kakovost v turizmu
pri Turizmu Ljubljana (v nadaljevanju Komisija), ki je sestavljena iz strokovnjakov različ-
nih področij (prehrana, gostinstvo, hotelirstvo, dizajn, arhitektura, marketing, etnologija
…), pripravi listo nominiranih restavracij. Skupaj je namreč gostinskih objektov v Ljublja-
ni preko 1.000 in vseh ne bi bilo mogoče oceniti. Zato Komisija sestavi listo nominirancev.
Ta lista se stalno spreminja. Od leta 2014 se ocenjuje tudi nominirance iz celotne osrednje-
slovenske regije.
Vse nominirane restavracije so ocenjene vsaj dvakrat s strani strokovnjakov anoni-
mno. Vse stroške projekta LQS krije lokalna turistična organizacija. Vsak lokal obiščeta
najmanj 2 osebi, z izjemo vrhunskimh restavracij. Običajno se nominacije zbirajo v prvem
delu leta.
Kljub temu da so ocenjevalci strokovnjaki, se pred začetkom ocenjevanja organizirajo
delavnice za prevetritev poznavanja kriterijev in usklajevanje pogledov na posamezen nivo
kakovosti storitev. Listo ocenjevalcev vedno potrdi Komisija na predlog vodje ocenjevanja.
Ocenjevalci so certificirani samo za tekoče ocenjevanje. Običajno se ocenjevanje izvaja med
marcem in avgustom. Ko se zaključi ocenjevanje, Komisija izbere zmagovalce, ki se jih ko-
nec leta svečano proglasi. Temu sledijo različne promocijske aktivnosti.
Tabela 7: Število točk v ocenjevalnem listu.
Skupina Točke
50
hrana in pijača 25
storitev 15
ambient 10
cena 100
skupaj
Vir: Uran Maravić 2014.
74