Page 168 - Demšar, Franci, in Jasna Kontler - Salamon. 2020. Slovenska znanost: akademska igra ali adut družbenega napredka. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 168
ogled v prihodnost

3.5 2016
3.0
2.5
2.0
1.5
1.0
0.5
0.0

2000 2002 2004 2006 2008 2010 2012 2014

Slika 9.4 Delež slovenskih proračunskih izdatkov za rr v gospodarstvu
glede na eu

Po podatkih Eurostata (http://ec.europa.eu/eurostat).

tem ni poskrbela za socialno kapico, s katero bi doktorji znanosti po-
stali za gospodarstvo finančno konkurenčni in s katero bi jim ponudili
evropsko primerljive spodbude za ustvarjalno delo (višje dohodke v go-
spodarstvu kot v akademskem okolju). Poleg tega se pri tem ključnem
vzvodu prenosa znanja zatika tudi zato, ker med univerzami in gospo-
darstvom ni sistemsko urejenega sodelovanja. Pri vsaki razpravi na to
temo se o socialni kapici vedno govori le na splošno, pri čemer jo njeni
nasprotniki dosledno razumejo kot mehanizem za še večje plače vodil-
nih menedžerjev v podjetjih. Socialna kapica bi morala biti zato vsebin-
sko strukturirana, in to tako, da bi spodbujala zaposlovanje doktorjev
znanosti v razvojnih oddelkih gospodarstva.

Razvojno-inovacijske aktivnosti v podjetjih poleg tega šepajo tudi za-
radi premajhnih finančnih spodbud, ki so se povečale šele po letu 2008,
a že resno kaže, da spet upadajo. »Resolucija o raziskovalni in inovacijski
strategiji Slovenije 2011–2020« (2011, v nadaljevanju riss) je v obdob-
ju po letu 2010 predvidela bistveno okrepitev raziskovalno-inovacijskih
dejavnosti. Država se je zavezala, da bo krepko povečala finančna sred-
stva za tehnološke projekte v gospodarstvu, vendar slika 9.4 prikazuje
povsem nasprotno sliko. Slika 9.4 prikazuje vlaganje države v gospodar-
stvo, ki se je pred krizo povečalo, nato pa padlo na predkrizno raven.
Začetni zagon vlaganja je z nastopom finančne krize povsem izpuhtel.

Padec vlaganja države v gospodarstvo je zaskrbljujoč, vlaganje slo-
venskega gospodarstva v razvoj pa ostaja obetavno, saj se ni krčilo, k
čemur močno prispevajo davčne olajšave (slika 3.4 na strani 52). Mo-
goče pa bi kazalo ta mehanizem nadgraditi: polovico davčnih olajšav bi
lahko namenili za raziskovalne projekte, ki bi jih univerze in inštituti

166
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173