Page 33 - Uran Maravić, Maja, in Gordana Ivankovič. 2017. Zagotavljanje kakovosti v gostinstvu. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 33
management kakovosti
dli nekateri samoocenitveni modeli, kot so model poslovne odličnosti, model 20 klju-
čev, model Six sigma. Pravi, da se za enega od teh pristopov odloči večina podjetij, ki že
ima uveden standard kakovosti ISO 9001 in/ali ISO 14001. Posebej poudarja, da neka-
teri od teh modelov omogočajo najboljšim podjetjem, da na podlagi medsebojne pri-
merjave pridobijo javno priznanje za svoje kakovostno delo.

Model Six sigma ni podlaga za zunanje ocenjevanje, nagrajevanje in promocijo
podjetij, pač pa se uporablja le interno za ocenjevanje poslovanja in ukrepanje v smeri
nenehnih izboljšav. Uporablja se v tistih proizvodnih podjetjih, ki težijo k popolni od-
pravi napak (Alič 2003, 47).

Kratek pregled zgodovinskih dogajanj na področju dvigovanja zavesti o pomenu
kakovosti v svetu, na začetku predvsem v industriji in pozneje tudi na področju stori-
tev, nam kaže na dejstvo, da je Japonska že v petdesetih letih 21. stoletja razvila svoj sis-
temski pristop celovit management kakovosti, katerega razvoj in posledica sta bila za-
znamovana v letu 1951 s podelitvijo prve nagrade za kakovost, t. i. Demingove nagrade
(po Američanu dr. W. Edwardsu Demingu), najboljšim podjetjem po vrsti pomembnih
kazalcev oz. meril (http://www.mirs.gov.si).

Kot odgovor na to so v ZDA v začetku šestdesetih let v avtomobilski in oboro-
ževalni industriji intenzivno začeli pripravljati zahteve za ustrezen sistem zagotavlja-
nja kakovosti na podlagi posebnih vprašalnikov in tako prišli tudi do prvih oblik stan-
dardov. V osemdesetih letih so ZDA dopolnile japonski model CMK in ga prilagodile
ameriškim razmeram ter v letu 1988 podelile tudi prvo nagrado za kakovost, t. i. Mal-
colm Baldrige National Quality Award (MBNQA).

Zahodna Evropa je bila v tem času zaznamovana s prvimi izdajami standardov se-
rije ISO 9000 in hitrim vzponom števila certificiranih sistemov kakovosti. Kljub temu
pa se je na podlagi raziskav in primerjav produktivnosti v avtomobilski industriji izka-
zalo, da so evropski proizvajalci avtomobilov daleč za Japonsko in ZDA. To je v letu
1990 spodbudilo štirinajst vodilnih evropskih podjetij, da so ustanovila Evropski sklad
za upravljanje kakovosti – European Foundation for Quality Management (EFQM) z
nalogo razvitja pristopa oz. modela, katerega uporaba bo dvignila konkurenčnost tudi
v Evropi. EFQM je ob podpori Evropske organizacije za kakovost (EOQ) in Evropske
komisije (EU-DG III) razvil model za poslovno odličnost, ki je še danes podlaga nagra-
di za odličnost EFQM (EFQM Excellence Award) in je združil izkušnje MBNQA in
Demingove nagrade. V letu 1992 je bila že podeljena prva nagrada.

Z razvojem modela je bil storjen korak naprej od filozofije zagotavljanja kakovosti,
saj model vsebuje elemente, ki zajemajo celoten poslovni sistem in tako predstavljajo sis-
temsko nadgradnjo. Danes je po Evropi, tudi v Sloveniji, ustanovljenih že veliko nacio-
nalnih nagrad, ki jim je v največji meri za podlago model poslovne odličnosti EFQM.

MBNQA

Nagrado za kakovost Malcom Baldrige (angl. Malcom Baldrige National Quality
Award – MBNQA) je leta 1987 ustanovil ameriški kongresa. Z njo upravlja National
Institut of Standards and Tehnology (NIST) s pomočjo t. i. programa poslovne odlič-
nosti Baldrige. Program Baldrige obstaja z namenom, da pomaga organizacijam izbolj-
šati njihovo poslovanje in uspeti na konkurenčnem globalnem trgu. Gre za prvo in edi-

33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38