Page 138 - Martinčič, Romana, in Roberto Biloslavo. 2017. Vodenje v zdravstvenih organizacijah. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 138
Vodenje sprememb v zdravstvenih organizacijah
Intervjuvanci A2 so izpostavili, da zahteve po radikalnih spremem-
bah prihajajo od zunaj, zahtevata jih Ministrstvo za zdravje in Zavod za
zdravstveno zavarovanje. V mnogih bolnišnicah (B1, C2, D1, D2 in D3)
so ugotavljali, da je bil z varčevalnimi ukrepi, ki jih je predpisal ZUJF
(»Zakon za uravnoteženje javnih financ«, Ur. l. RS 40/12, 105/12), naj-
večji pritisk na zmanjševanje kadra v podpornih dejavnostih. V bolnišnici
B so razmišljali, da bi tudi vzdrževanje organizirali preko zunanjega izva-
jalca, pa so si kasneje premislili, so pa drastično zmanjšali število zaposle-
nih v tej službi. Skupina C2 je navedla, da je omejevanje zaposlovanja v
podpornih službah vplivalo na slabšo kakovost storitev in zaradi preveli-
ke obremenjenosti kadra povečalo bolniške odsotnosti. Spet drugi pa so
pridelali velik presežek delovnih ur. Kot je povedal direktor D1:
138 …kadra ni enostavno krčiti, ker moraš zdržati in moraš imeti vseeno rezul-
tate. Delali smo mehko transformacijo, z upokojitvami in odhodi.
Izpad kadra so nadomeščali s študentskim delom, vendar študentje
ne predstavljajo zadosti kvalificirane delovne sile.
Nekatere skupine intervjuvancev (B2, C1, C3, E2, E3, G1 in H3) so
med radikalno periferne spremembe uvrstile uvajanje novih informacij-
skih sistemov ali njihovo nadgradnjo (npr. elektronsko registracijo delov-
nega časa).
Med radikalne spremembe perifernih dejavnosti so intervjuvanci
uvrščali še naslednje:
- uvedbo e-izobraževanja za zaposlene (C3);
- uvedbo e-poslovanja in e-računov (B3);
- spremembe organizacije dela v podpornih dejavnostih; ukinili
so lokacijsko razpršenost upravnih služb (B2, F3);
- interno naročanje preko računalnika (F3);
- centralizacijo zdravstvene administracije kot posledice pomanj-
kanja kadra; z enega mesta se kadrovsko pokriva več delovišč oz.
oddelkov (A2).
Iz analize podatkov izhajajo naslednje skupne značilnosti in vrste ra-
dikalno perifernih sprememb:
- nadgradnja obstoječega informacijskega sistema;
- korenita sprememba procesov dela v podpornih dejavnostih;
- uvedba novega informacijskega sistema;
- uvedba nove podporne dejavnosti.
Intervjuvanci A2 so izpostavili, da zahteve po radikalnih spremem-
bah prihajajo od zunaj, zahtevata jih Ministrstvo za zdravje in Zavod za
zdravstveno zavarovanje. V mnogih bolnišnicah (B1, C2, D1, D2 in D3)
so ugotavljali, da je bil z varčevalnimi ukrepi, ki jih je predpisal ZUJF
(»Zakon za uravnoteženje javnih financ«, Ur. l. RS 40/12, 105/12), naj-
večji pritisk na zmanjševanje kadra v podpornih dejavnostih. V bolnišnici
B so razmišljali, da bi tudi vzdrževanje organizirali preko zunanjega izva-
jalca, pa so si kasneje premislili, so pa drastično zmanjšali število zaposle-
nih v tej službi. Skupina C2 je navedla, da je omejevanje zaposlovanja v
podpornih službah vplivalo na slabšo kakovost storitev in zaradi preveli-
ke obremenjenosti kadra povečalo bolniške odsotnosti. Spet drugi pa so
pridelali velik presežek delovnih ur. Kot je povedal direktor D1:
138 …kadra ni enostavno krčiti, ker moraš zdržati in moraš imeti vseeno rezul-
tate. Delali smo mehko transformacijo, z upokojitvami in odhodi.
Izpad kadra so nadomeščali s študentskim delom, vendar študentje
ne predstavljajo zadosti kvalificirane delovne sile.
Nekatere skupine intervjuvancev (B2, C1, C3, E2, E3, G1 in H3) so
med radikalno periferne spremembe uvrstile uvajanje novih informacij-
skih sistemov ali njihovo nadgradnjo (npr. elektronsko registracijo delov-
nega časa).
Med radikalne spremembe perifernih dejavnosti so intervjuvanci
uvrščali še naslednje:
- uvedbo e-izobraževanja za zaposlene (C3);
- uvedbo e-poslovanja in e-računov (B3);
- spremembe organizacije dela v podpornih dejavnostih; ukinili
so lokacijsko razpršenost upravnih služb (B2, F3);
- interno naročanje preko računalnika (F3);
- centralizacijo zdravstvene administracije kot posledice pomanj-
kanja kadra; z enega mesta se kadrovsko pokriva več delovišč oz.
oddelkov (A2).
Iz analize podatkov izhajajo naslednje skupne značilnosti in vrste ra-
dikalno perifernih sprememb:
- nadgradnja obstoječega informacijskega sistema;
- korenita sprememba procesov dela v podpornih dejavnostih;
- uvedba novega informacijskega sistema;
- uvedba nove podporne dejavnosti.