Page 82 - Martinčič, Romana, in Roberto Biloslavo. 2017. Vodenje v zdravstvenih organizacijah. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 82
Vodenje sprememb v zdravstvenih organizacijah

- k nalogam usmerjeno vodenje proti k odnosom usmerjenemu
vodenju.
Bass je transformacijskega vodjo definiral kot osebo, ki ji zaposleni za-

upajo, jo spoštujejo, so ji lojalni in so motivirani, da naredijo več, kot se
od njih pričakuje (Yukl 1998, 325). Zaposlene ozavešča o posledicah nji-
hovega ravnanja in vpliva nanje tako, da delujejo preko meja lastnih inte-
resov, za višje cilje in v dobrobit organizacije ali skupine. Lussier in Achua
(2007, v Hernandez 2010, 29) transformacijskim vodjem pripisujeta nas-
lednje skupne karakteristike:
- vidijo se kot močni agenti sprememb;
- so vizionarski posamezniki, ki imajo visoko stopnjo zaupanja v

svojo intuicijo;
82 - tvegajo, vendar ne brezglavo;

- artikulirajo pomembne vrednote, ki usmerjajo vedenje znotraj
organizacije;

- imajo razvitih veliko veščin in preudarno premislijo, predno rea-
girajo;

- verjamejo v ljudi ter imajo občutek za njihove potrebe in skrbi;
- so fleksibilni in odprti za učenje iz izkušenj.

Bass (1990, 190) transformacijskemu načinu vodenja pripisuje 5 di-
menzij oz. faktorjev – opisujemo jih spodaj.
- Idealiziran vpliv (vedenje) se pri vodji kaže v tem, da postavlja in-

terese drugih pred lastne interese. Pri svojem delu je dosleden.
Deluje skladno z vrednotami in vizijo, za katere uspe prepričati
tudi sodelavce. Svojo moč uporablja le takrat, ko je nujno potreb-
no (Walumbwa in Zhu 2004, 30).
- Karizma (idealiziran vpliv – pripisan) se kaže v lastnostih trans-
formacijskih vodij, ki jim jih pripisujejo sodelavci. So zgled svo-
jim sodelavcem, ki se želijo identificirati z njimi, saj svoje vodje
občudujejo in menijo, da imajo izredne sposobnosti. Pri
svojem delu jih vodijo visoki moralni in etični standardi. Sode-
lavci jih zelo spoštujejo in jim zaupajo. Karizmatični vodja ob-
likuje vizijo in sodelavcem pokaže, kaj je njihovo poslanstvo.
Sodelavci so pripravljeni podpreti vizijo vodje in se dodatno pot-
ruditi (Northouse 2001, 137). Pri ljudeh vzbujajo entuziazem.
Karizma je vodjem v veliko pomoč, čeprav jo mnogi avtorji vi-
dijo kot odnos med vodjo in sodelavcem in ne kot lastnost vodje
(Kakabadse in Kakabadse 1999, 201; Cimerman idr. 2003, 71–
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87