Page 84 - Martinčič, Romana, in Roberto Biloslavo. 2017. Vodenje v zdravstvenih organizacijah. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 84
Vodenje sprememb v zdravstvenih organizacijah

razvijati relacijske zaposlitvene odnose, ki temeljijo na dolgoročni pove-
zanosti med organizacijo in zaposlenimi.

Transakcijsko vodenje
Transakcijski vodja dobro pozna naloge, ki jih morajo zaposleni opraviti,
da dosežejo pričakovane rezultate. Zelo dobro pozna tudi vloge zaposle-
nih. Dober je v prepoznavanju potreb in želja in v skladu z njimi tudi ob-
ljublja nagrade, če bodo zaposleni dosegali želene učinke (Walumbwa in
Zhu 2004, 22). Podrejenim jasno sporoča, katero delo in kako mora biti
opravljeno. Pri njih podpira izrazit individualen interes in daje prizna-
nja za dosežke. Transakcijsko vodenje označujejo trije faktorji (Northou-
se 2001, 140), ki jih opisujemo spodaj.

84 - Pogojevano nagrajevanje, ki se kaže v transakcijah oz. izmenjavah
(pogojnih nagradah) s sodelavci, če izpolnijo vnaprej dogovorje-
ne obveznosti. Vodja z nagrado, ki je lahko materialna ali psiho-
loška, prepriča sodelavce, da opravijo svoje naloge. Osredotoča
se na zunanje dejavnike motivacije. Notranja motivacija pri za-
poslenih mu ni mar. V praksi svoje vodenje izvaja na način po-
gajanj, največkrat barantanja z zaposlenimi. Vodja na ta način
kontrolira nagrade, sodelavci pa kontrolirajo raven svojih priza-
devanj in z njo povezanih rezultatov. Vodja stimulira z denar-
jem, s posebnimi privilegiji, z napredovanji, s posebnimi izobra-
ževanji, skratka, vzpostavi individualiziran sistem nagrajevanja.
- Management z izjemami (aktivno) je dimenzija, ki vključuje ne-
gativno povratno informacijo in korektivno kritiko. Vodja ak-
tivno opazuje in nadzira delo sodelavcev, vključi pa se le v prime-
ru odstopanj od standardov in dogovorjenih pravil ter v primeru
spodrsljajev in napak. Negativno ravnanje izpostavi in vsem za-
poslenim sporoči, kaj se ne sme več zgoditi. Ko vse teče normal-
no, se vodja ne odziva.
- Management z izjemami – (pasivno) je dimenzija, pri kateri vod-
ja svojih podrejenih ne opozarja na nepravilnosti ali nedoseganje
rezultatov. Pusti, da delajo po svoje. Ocenjuje jih na koncu. Za-
posleni šele ob končni slabi oceni dobijo povratno informacijo
o slabem delu. Vodja čaka, dokler se ne pojavijo večji problemi,
šele potem začne ukrepati.

Transakcijsko vodenje je osredotočeno na praktični vidik vodenja.
Temelji na hierarhiji, pri kateri vodja uporablja svojo formalno moč v ob-
liki nagrad in kazni. Poudarja doseganje ciljev znotraj obstoječih pravil
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89