Page 101 - Novak, Rajko, in Aleksander Janeš. 2017. Merjenje zrelosti procesne usmerjenosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 101
Zrelostni modeli procesne usmerjenosti 101

vanje procesov zahteva močno podporo vodstva in konsistentno dolgo-
ročno vizijo ter strategijo. Zorenje organizacije poteka skozi izboljševanje
infrastrukture in razvijanje organizacijske kulture, ki podpirata uspešno
povezovanje procesov, ljudi, metod in orodij. BPMM-model zrelosti po-
slovnih procesov predstavlja okvir za izvajanje nenehnih izboljšav in ino-
viranje procesov. Koncept delovanja zrelostnih stopenj prikazuje slika 28.

Stopnje zrelosti predstavljajo lestvico za merjenje dosežene ravni. Do-
sežena raven pomeni tudi povečano stopnjo zmogljivosti procesov. Vsaka
stopnja zrelosti, z izjemo prve, vsebuje določen nabor procesnih področij.
BPMM-model ima skupaj 30 procesnih področij, 9 na zrelostni stopnji 2,
10 na zrelostni stopnji 3, 5 na zrelostni stopnji 4 in 6 na zrelostni stopnji
5. Stopnja zrelosti se meri skozi doseganje ciljev, ki jih vsebujejo procesna
področja na posamezni stopnji. Za začetno stopnjo je značilno, da je us-
peh odvisen od kompetenc in prizadevanj posameznikov, ne od uveljav-
ljenih procesov. Cilji še niso določeni. Na začetni stopnji težko govorimo
o managementu, z izjemo »gašenja požarov«. Namen druge stopnje je
vzpostaviti temelje managementa znotraj delovnih enot. Na tretji stopnji
je že vzpostavljen management procesov, osnovna procesna infrastruktu-
ra in uporaba ustreznih virov zagotavljata dobavo načrtovanih izdelkov
in storitev. Namen četrte stopnje je vzpostavitev managementa zmoglji-
vosti, ki naj izkorišča procesno infrastrukturo in vire za doseganje napo-
vedljivih rezultatov ob obvladljivi variabilnosti. Za najvišjo, peto stopnjo
je značilen management sprememb, ki na osnovi preventivnega delovanja
zagotavlja nenehno izboljševanje procesov, izdelkov in storitev.

Širši in kompleksnejši pristop ponuja splošen CMMI-okvir oziroma
modeli, razviti na njegovi osnovi: CMMI-AQU3 za nakup, CMMI-DEV4
za razvoj, CMMI-SVC5 za storitve, P-CMM za ljudi in zrelostni model za
management podatkov (CMMI Institut 2010). Vsi CMMI-modeli imajo
16 skupnih glavnih procesnih področij, ki pokrivajo osnovne koncepte in
so temelj izboljševanja procesov ne glede na področje uporabe. Procesno
področje je definirano kot skupek povezanih praks na nekem področju,
ki, kadar so izvedene skupaj, uresničijo vrsto ciljev, pomembnih za izbolj-
šave na tem področju (CMMI Institut 2010, 487). CMMI-SVC npr. po-
leg 16 skupnih procesnih področij vključuje še 1 področje, ki si ga deli z
drugimi modeli, in 7 področij, ki so specifična za storitvene dejavnosti –
skupaj torej 24 procesnih področij. Vsako procesno področje vsebuje zah-
tevane, pričakovane in informativne komponente. Zahtevane kompo-

3 Kratica za CMMI for Acquisition.
4 Kratica za CMMI for Development.
5 Kratica za CMMI for Services.
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106