Page 27 - Novak, Rajko, in Aleksander Janeš. 2017. Merjenje zrelosti procesne usmerjenosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 27
Poslovni procesi
in procesni pristop
Osredotočenost na procese kot načine doseganja kakovosti in zadovoljstva
odjemalcev je promoviral že Shewhart v letih 1931 in 1939 (Cronemyr in
Danielsson 2013, 933). Toda do intenzivnega uveljavljanja koncepta po-
slovnih procesov in managementa poslovnih procesov je prišlo šele sredi
80-ih let prejšnjega stoletja. V ozadju tega razmaha leži potreba po hitrej-
šem in uspešnejšem razvijanju sposobnosti organizacij za zadovoljevanje
vedno višjih zahtev in pričakovanj odjemalcev iter drugih deležnikov. In-
tenzivna globalizacija in tektonske politične spremembe v 80-ih, ki so po-
dirale meje in spreminjale družbeno-ekonomske sisteme v svetu, so še
izostrile potrebo po konkurenčnosti in odzivnosti organizacij na global-
nih trgih. V tem obdobju je tudi industrija v Združenih državah Amerike
(ZDA) izgubljala številna delovna mesta, predvsem zaradi intenzivnosti
in kakovosti konkurence iz Azije ter rasti storitvenih dejavnosti (Smith
2007). Pristopi managementa organizacij in zagotavljanja kakovosti, raz-
viti v 70-ih letih, niso več zadoščali. V teh pogojih se je začel močno uve-
ljavljati pristop celovitega upravljanja kakovosti (TQM1). Danes TQM
dojemamo kot filozofijo in skupek načel ter pristopov, ki predstavljajo te-
melj nenehnega izboljševanja organizacij. Načela celovitega upravljanja
kakovosti vključujejo osredotočenost na odjemalce, usmerjenost na pro-
cese, strateški in sistemski pristop, vključevanje zaposlenih in komunici-
ranje, odločanje na podlagi dejstev in nenehno izboljševanje (ASQ, 2016).
80-ta leta so bila tudi čas, ko se je v praksi vse bolj uveljavljalo sistemsko
razumevanje organizacije (Harmon 2003, 20). V kontekstu teh velikih iz-
1 TQM je kratica za Total Quality Management.
in procesni pristop
Osredotočenost na procese kot načine doseganja kakovosti in zadovoljstva
odjemalcev je promoviral že Shewhart v letih 1931 in 1939 (Cronemyr in
Danielsson 2013, 933). Toda do intenzivnega uveljavljanja koncepta po-
slovnih procesov in managementa poslovnih procesov je prišlo šele sredi
80-ih let prejšnjega stoletja. V ozadju tega razmaha leži potreba po hitrej-
šem in uspešnejšem razvijanju sposobnosti organizacij za zadovoljevanje
vedno višjih zahtev in pričakovanj odjemalcev iter drugih deležnikov. In-
tenzivna globalizacija in tektonske politične spremembe v 80-ih, ki so po-
dirale meje in spreminjale družbeno-ekonomske sisteme v svetu, so še
izostrile potrebo po konkurenčnosti in odzivnosti organizacij na global-
nih trgih. V tem obdobju je tudi industrija v Združenih državah Amerike
(ZDA) izgubljala številna delovna mesta, predvsem zaradi intenzivnosti
in kakovosti konkurence iz Azije ter rasti storitvenih dejavnosti (Smith
2007). Pristopi managementa organizacij in zagotavljanja kakovosti, raz-
viti v 70-ih letih, niso več zadoščali. V teh pogojih se je začel močno uve-
ljavljati pristop celovitega upravljanja kakovosti (TQM1). Danes TQM
dojemamo kot filozofijo in skupek načel ter pristopov, ki predstavljajo te-
melj nenehnega izboljševanja organizacij. Načela celovitega upravljanja
kakovosti vključujejo osredotočenost na odjemalce, usmerjenost na pro-
cese, strateški in sistemski pristop, vključevanje zaposlenih in komunici-
ranje, odločanje na podlagi dejstev in nenehno izboljševanje (ASQ, 2016).
80-ta leta so bila tudi čas, ko se je v praksi vse bolj uveljavljalo sistemsko
razumevanje organizacije (Harmon 2003, 20). V kontekstu teh velikih iz-
1 TQM je kratica za Total Quality Management.