Page 34 - Novak, Rajko, in Aleksander Janeš. 2017. Merjenje zrelosti procesne usmerjenosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 34
Merjenje zrelosti procesne usmerjenosti
učinkovitosti notranjih procesov. V praksi ga številni dojemajo kot ana-
litičen, inženirski pristop za reševanje problemov. V dobi odjemalcev se
mora BPM izkazati tudi v zunanjih povezavah in procesih, v dodajanju
vrednosti za odjemalce in izboljševanju njihovih uporabniških izkušenj.
Preplavlja nas val digitalizacije, ki v ospredje postavlja skrb za razvoj stori-
tev. Novi pristopi razvijanja storitev, kot sta UX12 in SDT13 ponujajo nove
možnosti razvoja in uveljavljanja BPM kot strateškega orodja za preobli-
kovanje organizacij (Van den Bergh idr. 2016).
Procesi v managerskih orodjih
Ker organizacije naravno delujejo skozi procese ter njihovo izboljševa-
nje pomembno prispeva k njihovi uspešnosti in učinkovitosti, so proce-
si danes sestavni del vseh najbolj uveljavljenih managerskih sistemov in
34 modelov, če omenimo samo sistem vodenja kakovosti in standard ISO
9001, model odličnosti Evropske fundacije za kakovost managementa
(EFQM14), sistem uravnoteženih kazalnikov (BSC15) in vitko organiza-
cijo (slika 4).
Sistem vodenja kakovosti po zahtevah standarda ISO 9001 je pro-
cesno zasnovan. Procesni pristop je eno od načel vodenja kakovosti, ki
ga podrobneje obravnavamo v razdelku 2.3.1. Koncept modela odličnosti
EFQM sloni na naravnem načelu soodvisnosti med vzroki in posledica-
mi. Če vodstvo in organizacija delata prave stvari, pravočasno in na pravi
način, je večja verjetnost, da bosta uresničevala zastavljene rezultate. Mo-
del odličnosti EFQM na osnovi najboljših praks vodenja odličnih organi-
zacij prepoznava 5 dejavnikov uspeha. Procesi, izdelki in storitve so eden
izmed teh petih dejavnikov. BSC strateško uspešnost organizacij uravno-
teženo obravnava s 4 vidikov: vidika učenja in rasti, vidika notranjih pro-
cesov (vidika dejavnikov), vidika trga in kupcev ter finančnega vidika (vi-
dika rezultatov). Sistem je uravnotežen zato, ker upošteva tako finančne
kot nefinančne vidike, tako notranje kot zunanje vidike ter tako kratko-
ročne kot dolgoročne interese deležnikov organizacije (Neely idr. 2002,
3; Stovall, Neill in Perkins 2004, 223–24, cit. po Janeš 2015, 100). Tudi v
modelu ledene gore za ohranjanje vitkosti je management procesov eden
od petih ključnih elementov.
12 UX je kratica za pristop k razvijanju storitev User Experience design.
13 SDT je kratica za pristop k razvijanju storitev Service Design Thinking.
14 EFQM je kratica za European Foundation for Quality Management.
15 BSC je kratica za Balanced Scorecard.
učinkovitosti notranjih procesov. V praksi ga številni dojemajo kot ana-
litičen, inženirski pristop za reševanje problemov. V dobi odjemalcev se
mora BPM izkazati tudi v zunanjih povezavah in procesih, v dodajanju
vrednosti za odjemalce in izboljševanju njihovih uporabniških izkušenj.
Preplavlja nas val digitalizacije, ki v ospredje postavlja skrb za razvoj stori-
tev. Novi pristopi razvijanja storitev, kot sta UX12 in SDT13 ponujajo nove
možnosti razvoja in uveljavljanja BPM kot strateškega orodja za preobli-
kovanje organizacij (Van den Bergh idr. 2016).
Procesi v managerskih orodjih
Ker organizacije naravno delujejo skozi procese ter njihovo izboljševa-
nje pomembno prispeva k njihovi uspešnosti in učinkovitosti, so proce-
si danes sestavni del vseh najbolj uveljavljenih managerskih sistemov in
34 modelov, če omenimo samo sistem vodenja kakovosti in standard ISO
9001, model odličnosti Evropske fundacije za kakovost managementa
(EFQM14), sistem uravnoteženih kazalnikov (BSC15) in vitko organiza-
cijo (slika 4).
Sistem vodenja kakovosti po zahtevah standarda ISO 9001 je pro-
cesno zasnovan. Procesni pristop je eno od načel vodenja kakovosti, ki
ga podrobneje obravnavamo v razdelku 2.3.1. Koncept modela odličnosti
EFQM sloni na naravnem načelu soodvisnosti med vzroki in posledica-
mi. Če vodstvo in organizacija delata prave stvari, pravočasno in na pravi
način, je večja verjetnost, da bosta uresničevala zastavljene rezultate. Mo-
del odličnosti EFQM na osnovi najboljših praks vodenja odličnih organi-
zacij prepoznava 5 dejavnikov uspeha. Procesi, izdelki in storitve so eden
izmed teh petih dejavnikov. BSC strateško uspešnost organizacij uravno-
teženo obravnava s 4 vidikov: vidika učenja in rasti, vidika notranjih pro-
cesov (vidika dejavnikov), vidika trga in kupcev ter finančnega vidika (vi-
dika rezultatov). Sistem je uravnotežen zato, ker upošteva tako finančne
kot nefinančne vidike, tako notranje kot zunanje vidike ter tako kratko-
ročne kot dolgoročne interese deležnikov organizacije (Neely idr. 2002,
3; Stovall, Neill in Perkins 2004, 223–24, cit. po Janeš 2015, 100). Tudi v
modelu ledene gore za ohranjanje vitkosti je management procesov eden
od petih ključnih elementov.
12 UX je kratica za pristop k razvijanju storitev User Experience design.
13 SDT je kratica za pristop k razvijanju storitev Service Design Thinking.
14 EFQM je kratica za European Foundation for Quality Management.
15 BSC je kratica za Balanced Scorecard.