Page 37 - Novak, Rajko, in Aleksander Janeš. 2017. Merjenje zrelosti procesne usmerjenosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 37
Poslovni procesi in procesni pristop
Proces Vir
Skupina medsebojno povezanih aktivnosti, ki se začnejo kot odziv na sprožitve- Sharp in McDermott
ni dogodek in realizirajo določen konkreten rezultat za kupca in druge zainteresir- 2009, 67
ane strani procesa.
Nabor medsebojno povezanih aktivnosti, ki vhode spremenijo v izhode, da bi ures- CMMI Institut 2010, 486
ničile določen namen.
Mreža aktivnosti, ki se ponavljajo in katerih cilj je ustvariti vrednost za notranje ali Bergman in Klefsjö 2010,
zunanje odjemalce. povz. po Cronemyr in Dan-
ielsson 2013, 934
Poslovni proces sestavlja nabor aktivnosti, ki se koordinirano izvajajo v organizaci- Weske 2012, 5
jskem in tehničnem okolju. Aktivnosti skupaj uresničujejo poslovne cilje. Posa-
mezen proces se izvaja v eni organizaciji, vendar lahko deluje vzajemno s procesi v
drugi organizaciji.
Procesni pristop 37
V razdelku 2.1 smo med pomembnejše mejnike pri uveljavljanju pro-
cesnega razumevanja in delovanja organizacij uvrstili tudi tretjo izdajo
standarda ISO 9001 v letu 2000 (SIST 2000). Standard vse od prve izda-
je leta 1987 v svetu uveljavlja pomen kakovosti in sistema kakovosti za us-
pešno poslovanje ter razvoj organizacij. Uporabnikom v praksi omogo-
ča učenje na dobrih praksah vodenja kakovosti in izboljševanje. Koncept
sistema vodenja kakovosti v standardu sloni na štirih korakih manage-
menta, danes najširše poznanih kot Demingov krog nenehnega izboljše-
vanja oziroma PDCA17. Izvor tega kroga moramo iskati v delu profesorja
Walterja A. Shewharta, ki je že v 20-ih letih prejšnjega stoletja uteme-
ljeval pomen statistične kontrole za obvladovanje proizvodnje v treh ko-
rakih procesa, načrt – proizvodnja – pregled. Leta 1939 je Shewhart ta
proces prvič predstavil kot krog. Deming je krog kasneje nekoliko prei-
menoval in nadgradil v štiri korake: načrtovanje – proizvodnja – proda-
ja – raziskovanje (na osnovi povratnih informacij kupcev o kakovosti in
ceni izdelkov). Začel je poudarjati, kako pomembno je za kakovost izdel-
kov in storitev krog nenehno ponavljati. Pristop je uspešno popularizi-
ral na svojih predavanjih na Japonskem v letih 1950 in 1951, kamor ga je
povabilo Japonsko združenje znanstvenikov in inženirjev (JUSE)18. De-
mingovo kolo, kakor so ga poimenovali Japonci, so direktorji in inženirji,
udeleženci enega od seminarjev, preimenovali v krog Plan-Do-Check-A-
17 PDCA je kratica za Plan-Do-Check-Act.
18 JUSE je kratica za Union of Japanese Scientists and Engineers. Združenje japonskih znan-
stvenikov in inženirjev je bilo ustanovljeno leta 1946 z namenom promocije sistematičnih raziskav
za napredek znanosti in tehnologij ter s tem prispevanja k razvoju kulture in industrije (JUSE
2016).
Proces Vir
Skupina medsebojno povezanih aktivnosti, ki se začnejo kot odziv na sprožitve- Sharp in McDermott
ni dogodek in realizirajo določen konkreten rezultat za kupca in druge zainteresir- 2009, 67
ane strani procesa.
Nabor medsebojno povezanih aktivnosti, ki vhode spremenijo v izhode, da bi ures- CMMI Institut 2010, 486
ničile določen namen.
Mreža aktivnosti, ki se ponavljajo in katerih cilj je ustvariti vrednost za notranje ali Bergman in Klefsjö 2010,
zunanje odjemalce. povz. po Cronemyr in Dan-
ielsson 2013, 934
Poslovni proces sestavlja nabor aktivnosti, ki se koordinirano izvajajo v organizaci- Weske 2012, 5
jskem in tehničnem okolju. Aktivnosti skupaj uresničujejo poslovne cilje. Posa-
mezen proces se izvaja v eni organizaciji, vendar lahko deluje vzajemno s procesi v
drugi organizaciji.
Procesni pristop 37
V razdelku 2.1 smo med pomembnejše mejnike pri uveljavljanju pro-
cesnega razumevanja in delovanja organizacij uvrstili tudi tretjo izdajo
standarda ISO 9001 v letu 2000 (SIST 2000). Standard vse od prve izda-
je leta 1987 v svetu uveljavlja pomen kakovosti in sistema kakovosti za us-
pešno poslovanje ter razvoj organizacij. Uporabnikom v praksi omogo-
ča učenje na dobrih praksah vodenja kakovosti in izboljševanje. Koncept
sistema vodenja kakovosti v standardu sloni na štirih korakih manage-
menta, danes najširše poznanih kot Demingov krog nenehnega izboljše-
vanja oziroma PDCA17. Izvor tega kroga moramo iskati v delu profesorja
Walterja A. Shewharta, ki je že v 20-ih letih prejšnjega stoletja uteme-
ljeval pomen statistične kontrole za obvladovanje proizvodnje v treh ko-
rakih procesa, načrt – proizvodnja – pregled. Leta 1939 je Shewhart ta
proces prvič predstavil kot krog. Deming je krog kasneje nekoliko prei-
menoval in nadgradil v štiri korake: načrtovanje – proizvodnja – proda-
ja – raziskovanje (na osnovi povratnih informacij kupcev o kakovosti in
ceni izdelkov). Začel je poudarjati, kako pomembno je za kakovost izdel-
kov in storitev krog nenehno ponavljati. Pristop je uspešno popularizi-
ral na svojih predavanjih na Japonskem v letih 1950 in 1951, kamor ga je
povabilo Japonsko združenje znanstvenikov in inženirjev (JUSE)18. De-
mingovo kolo, kakor so ga poimenovali Japonci, so direktorji in inženirji,
udeleženci enega od seminarjev, preimenovali v krog Plan-Do-Check-A-
17 PDCA je kratica za Plan-Do-Check-Act.
18 JUSE je kratica za Union of Japanese Scientists and Engineers. Združenje japonskih znan-
stvenikov in inženirjev je bilo ustanovljeno leta 1946 z namenom promocije sistematičnih raziskav
za napredek znanosti in tehnologij ter s tem prispevanja k razvoju kulture in industrije (JUSE
2016).