Page 71 - Novak, Rajko, in Aleksander Janeš. 2017. Merjenje zrelosti procesne usmerjenosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 71
Upravljanje in management poslovnih procesov 71
poti vse do 80-ih let dvajsetega stoletja. Prva raba vitke proizvodnje je bila
zabeležena v tovarni Ford v Michiganu leta 1913, nato pa so jo dokončno
razvili na Japonskem v okviru Toyotiniga proizvodnega sistema (TPS).
Medtem ko je šest sigmo razvil inženir Bill Smith v ZDA, v okviru razi-
skovalnega središča Motorola v sredini 80-ih let dvajsetega stoletja (An-
tony 2011; Laureani, Brady in Antony 2013).
Obe metodologiji sta kompleksni in zaslužita ločeno obdelavo, kar
presega namen naše raziskave. Ker pa gre za široko uporabljani metodo-
logiji izboljševanja procesov ter obvladovanja sprememb proizvodnih in
storitvenih procesov, si zaslužita vsaj kratko omembo tudi v okviru naše
monografije.
Šest sigma - 6σ
Šest sigma (6s) je strukturiran pristop ali metodologija na osnovi spre-
mljanja podatkov, ki omogoča prepoznavanje problematičnih področij
poslovanja, določanje projektov izboljšav in izvajanje prebojnih izbolj-
šav na predvidljiv ter ponovljiv način (Redinius 2004, 4). Snee (1999) jo
opredeljuje kot poslovno strategijo, ki si prizadeva za prepoznavanje in
odpravljanje vzrokov napak ali pomanjkljivosti v poslovnih procesih ter
se osredotoča na rezultate, ki so ključnega pomena za odjemalce (Lau-
reani, Brady in Antony 2013). Metodologija preoblikovanja poslovanja
6s povečuje vrednost za odjemalce in maksimira dobiček. Osredotoča se
na zmanjševanje variabilnosti in odpravljanje napak s pomočjo statistič-
nih orodij in tehnik (Skalle in Hahn 2013, 15). O razvoju metodologije
6s v Motoroli v poznih 80-ih letih smo kratko spregovorili že uvodoma
v razdelku 2.1. Metodologija sloni na statističnih tehnikah (npr. načrto-
vanje eksperimentov, analiza variance (ANOVA), statistični nadzor pro-
cesa (SPC), analiza vzrokov in posledic, histogrami itd.) merjenja delo-
vanja procesov za zmanjševanje variabilnosti procesov (Antony 2011).
Sigma je v statistiki oznaka za standardno deviacijo. Šest sigma pomeni
kar 99,99966-odstotno vključenost vseh deviacij oziroma le 3,4 možnih
napak na milijon izdelkov oziroma ponovitev procesa.
6s-projekte izboljšav vodijo usposobljeni trenerji. Glede na svoje kom-
petence nosijo nazive po pasovih v borilnih veščinah (zeleni pas, črni pas
in črni pas mojster). Projekti potekajo po metodologiji DMAIC17, ki
vključuje 5 faz izboljševanja: določi, meri, analiziraj, izboljšaj in nadzoruj.
Metoda DMAIC je skladna z Demingovim krogom nenehnih izboljšav
17 DMAIC je akronim za faze v metodologiji izboljševanja: Define - Measure - Analyze - Improve -
Control.
poti vse do 80-ih let dvajsetega stoletja. Prva raba vitke proizvodnje je bila
zabeležena v tovarni Ford v Michiganu leta 1913, nato pa so jo dokončno
razvili na Japonskem v okviru Toyotiniga proizvodnega sistema (TPS).
Medtem ko je šest sigmo razvil inženir Bill Smith v ZDA, v okviru razi-
skovalnega središča Motorola v sredini 80-ih let dvajsetega stoletja (An-
tony 2011; Laureani, Brady in Antony 2013).
Obe metodologiji sta kompleksni in zaslužita ločeno obdelavo, kar
presega namen naše raziskave. Ker pa gre za široko uporabljani metodo-
logiji izboljševanja procesov ter obvladovanja sprememb proizvodnih in
storitvenih procesov, si zaslužita vsaj kratko omembo tudi v okviru naše
monografije.
Šest sigma - 6σ
Šest sigma (6s) je strukturiran pristop ali metodologija na osnovi spre-
mljanja podatkov, ki omogoča prepoznavanje problematičnih področij
poslovanja, določanje projektov izboljšav in izvajanje prebojnih izbolj-
šav na predvidljiv ter ponovljiv način (Redinius 2004, 4). Snee (1999) jo
opredeljuje kot poslovno strategijo, ki si prizadeva za prepoznavanje in
odpravljanje vzrokov napak ali pomanjkljivosti v poslovnih procesih ter
se osredotoča na rezultate, ki so ključnega pomena za odjemalce (Lau-
reani, Brady in Antony 2013). Metodologija preoblikovanja poslovanja
6s povečuje vrednost za odjemalce in maksimira dobiček. Osredotoča se
na zmanjševanje variabilnosti in odpravljanje napak s pomočjo statistič-
nih orodij in tehnik (Skalle in Hahn 2013, 15). O razvoju metodologije
6s v Motoroli v poznih 80-ih letih smo kratko spregovorili že uvodoma
v razdelku 2.1. Metodologija sloni na statističnih tehnikah (npr. načrto-
vanje eksperimentov, analiza variance (ANOVA), statistični nadzor pro-
cesa (SPC), analiza vzrokov in posledic, histogrami itd.) merjenja delo-
vanja procesov za zmanjševanje variabilnosti procesov (Antony 2011).
Sigma je v statistiki oznaka za standardno deviacijo. Šest sigma pomeni
kar 99,99966-odstotno vključenost vseh deviacij oziroma le 3,4 možnih
napak na milijon izdelkov oziroma ponovitev procesa.
6s-projekte izboljšav vodijo usposobljeni trenerji. Glede na svoje kom-
petence nosijo nazive po pasovih v borilnih veščinah (zeleni pas, črni pas
in črni pas mojster). Projekti potekajo po metodologiji DMAIC17, ki
vključuje 5 faz izboljševanja: določi, meri, analiziraj, izboljšaj in nadzoruj.
Metoda DMAIC je skladna z Demingovim krogom nenehnih izboljšav
17 DMAIC je akronim za faze v metodologiji izboljševanja: Define - Measure - Analyze - Improve -
Control.