Page 82 - Novak, Rajko, in Aleksander Janeš. 2017. Merjenje zrelosti procesne usmerjenosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 82
jenje zrelosti procesne usmerjenosti
Chang (2006) meni, da je funkcijska organiziranost primerna za or-
ganizacije, katerih strategija temelji na stroškovni učinkovitosti, medtem
ko je procesna usmerjenost primernejša za organizacije z različnimi izdel-
ki in storitvami. Razlike v značilnostih funkcijske in procesne organiza-
cije prikazuje preglednica 7.
Preglednica 7: Značilnosti funkcijske in procesne organizacije
Funkcijska organizacija Procesna organizacija
Delovna enota Oddelek Skupina
Ključna osebnost
Funkcijski vodja Skrbnik procesa
82 Prednosti
Funkcijska odličnost Odzivnost na zahteve trga
Slabosti Enostavnejše usklajevanje dela Izboljšano komuniciranje in sodelo-
Strateška vrednost (podobne veščine) vanje med različnimi funkcijskimi
Jasna usmeritev, kako mora biti delo nalogami
izvedeno Merjenje uspešnosti je povezano s
cilji procesa
Komunikacijske ovire med funk- Podvajanje funkcijskih znanj
cijami Neusklajenost delovanja funkcij med
Slaba predaja naslednjim funkcijam, procesi
kar vpliva na storitev do odjemalca Večja operativna kompleksnost
Pomanjkanje celovitega pogleda za
optimiziranje rezultatov organizacije
Podpira strategijo nizkih stroškov Podpira strategijo diferenciacije
Vir: Chang 2006, 21.
Procesna usmerjenost in delovanje organizacije1
Procesna usmerjenost je sodobnejši koncept, ki za razliko od funkcijske
usmerjenosti v ospredje postavlja odjemalce in izpolnjevanje njihovih zah-
tev ter pričakovanj. Namesto vprašanja »Komu poročam (komu sem od-
govoren)?« pred vsakega zaposlenega postavlja vprašanje »Komu dodajam
vrednost?« Odgovori na to vprašanje pa vertikalen pogled navzgor, k tis-
tim, ki jim zaposleni poročajo, preusmerjajo v horizontalen pogled k tis-
tim, za katere izdelujejo izdelke oziroma izvajajo storitve. Takšen pogled
in posledično razumevanje pa pred zaposlene postavlja čisto drugačne iz-
zive in cilje. Ne samo kakovost individualnega dela, pomembni postane-
jo predvsem kakovost in rezultati skupnega dela organizacije. V ospredju
ni zadovoljstvo nadrejenih, ampak zadovoljstvo odjemalcev, posledično
vodij in drugih deležnikov. Procesna usmerjenost torej zahteva korenite
1 Odnosa med procesno usmerjenostjo in projektnim vodenjem ter matrično organiziranostjo ne
obravnavamo ločeno v samostojnem podpoglavju, temveč v sklopu tega poglavja.
Chang (2006) meni, da je funkcijska organiziranost primerna za or-
ganizacije, katerih strategija temelji na stroškovni učinkovitosti, medtem
ko je procesna usmerjenost primernejša za organizacije z različnimi izdel-
ki in storitvami. Razlike v značilnostih funkcijske in procesne organiza-
cije prikazuje preglednica 7.
Preglednica 7: Značilnosti funkcijske in procesne organizacije
Funkcijska organizacija Procesna organizacija
Delovna enota Oddelek Skupina
Ključna osebnost
Funkcijski vodja Skrbnik procesa
82 Prednosti
Funkcijska odličnost Odzivnost na zahteve trga
Slabosti Enostavnejše usklajevanje dela Izboljšano komuniciranje in sodelo-
Strateška vrednost (podobne veščine) vanje med različnimi funkcijskimi
Jasna usmeritev, kako mora biti delo nalogami
izvedeno Merjenje uspešnosti je povezano s
cilji procesa
Komunikacijske ovire med funk- Podvajanje funkcijskih znanj
cijami Neusklajenost delovanja funkcij med
Slaba predaja naslednjim funkcijam, procesi
kar vpliva na storitev do odjemalca Večja operativna kompleksnost
Pomanjkanje celovitega pogleda za
optimiziranje rezultatov organizacije
Podpira strategijo nizkih stroškov Podpira strategijo diferenciacije
Vir: Chang 2006, 21.
Procesna usmerjenost in delovanje organizacije1
Procesna usmerjenost je sodobnejši koncept, ki za razliko od funkcijske
usmerjenosti v ospredje postavlja odjemalce in izpolnjevanje njihovih zah-
tev ter pričakovanj. Namesto vprašanja »Komu poročam (komu sem od-
govoren)?« pred vsakega zaposlenega postavlja vprašanje »Komu dodajam
vrednost?« Odgovori na to vprašanje pa vertikalen pogled navzgor, k tis-
tim, ki jim zaposleni poročajo, preusmerjajo v horizontalen pogled k tis-
tim, za katere izdelujejo izdelke oziroma izvajajo storitve. Takšen pogled
in posledično razumevanje pa pred zaposlene postavlja čisto drugačne iz-
zive in cilje. Ne samo kakovost individualnega dela, pomembni postane-
jo predvsem kakovost in rezultati skupnega dela organizacije. V ospredju
ni zadovoljstvo nadrejenih, ampak zadovoljstvo odjemalcev, posledično
vodij in drugih deležnikov. Procesna usmerjenost torej zahteva korenite
1 Odnosa med procesno usmerjenostjo in projektnim vodenjem ter matrično organiziranostjo ne
obravnavamo ločeno v samostojnem podpoglavju, temveč v sklopu tega poglavja.