Page 87 - Novak, Rajko, in Aleksander Janeš. 2017. Merjenje zrelosti procesne usmerjenosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 87
Procesno usmerjena organizacija 87

ska področja ali skupine izdelkov. Takšna organiziranost se je uveljavi-
la predvsem v storitvenih dejavnostih, npr. bančnih, zavarovalniških in
telekomunikacijskih ter v izdelčno-storitvenih dejavnostih, npr. v far-
macevtski dejavnosti. Takšna organizacijska struktura omogoča večjo
osredotočenost organizacij na specifične zahteve in pričakovanja ciljnih
skupin določenih izdelkov, trgov ali regij, s tem pa tudi boljšo odzivnost
na spremembe. Po drugi strani tržna ali izdelčno usmerjena organizira-
nost prinaša podvajanje virov ter zmanjševanje ekonomije obsega znotraj
posameznih poslovnih enot. Za takšno organiziranost sta značilni tudi
slaba koordinacija in standardizacija postopkov med enotami. To se kot
največja slabost pokaže pri odjemalcih, ki se srečujejo z različnimi ljudmi
s področja prodaje, tehnične ali poprodajne podpore iz različnih poslov-
nih enot iste organizacije.

Zaradi navedenih slabosti sledita razvoj in uveljavljanje hibridne orga-
nizacijske strukture, osredotočene na odjemalce. Galbraith (2005) uvelja-
vi pojem na odjemalce osredotočene organizacije5. Uveljavljanje moči in vpliva
odjemalcev na poslovanje je management vodilo k spoznanju o strateškem
pomenu odjemalcev za povečevanje konkurenčnosti, finančno uspešnost
in dolgoročni razvoj. Ključne razloge za povečanje vpliva odjemalcev Gal-
braith (2005, 11) vidi v globalizaciji odjemalcev, večji naklonjenosti odje-
malcev trajnejšim odnosom in razvijanju partnerstev, pojavu e-poslovanja
in vse izrazitejših zahtevah odjemalcev po celovitih rešitvah. Takšnim iz-
zivom pa klasična organiziranost po izdelkih, področjih ali funkcijah ne
zadošča več. Zato Galbraith obstoječim poslovnim enotam s ciljem uve-
ljavljanja naravnanosti na odjemalce doda skupno enoto, preko katere po-
slovne enote v začetnih in zaključnih aktivnostih koordinirano komuni-
cirajo z odjemalci. To skupno enoto poimenuje začetno-končna6 enota.
Ker je tako veliko vprašanj, glede katerih imajo poslovne enote v ozad-
ju in enota v ospredju različna mnenja, je management procesov še toliko
pomembnejši (Galbraith 2005, 165). Med najpomembnejšimi procesi av-
tor izpostavi strateško usklajevanje razvoja izdelkov z načrti odjemalcev,
management portfelja izdelkov in management priložnosti.

Galbraith opozarja, da organizacija ni samo njena struktura. Ključ-
ne elemente organizacije, strategijo, ljudi, strukturo, procese in nagraje-
vanje ter njihove medsebojne povezave, predstavi z modelom zvezda, ki
ga prikazuje slika 23 (Galbraith 2005, 15-24). Naloga strategije je, da za-
gotovi jasno usmeritev, določa stopnje in obseg ter zagotavlja integracijo.
Značilnosti strategije na odjemalce osredotočene organizacije so iskanje

5 Angl. Customer-Centric Organization.
6 Angl. enota Front-End ali Front-Back enota.
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92