Page 101 - Kukanja, Marko. 2017. Management kakovosti v prehrambnem gostinstvu: Zagotavljanje kakovosti ponudbe in lojalnosti gostov. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 101
Teoretična opredelitev zadovoljstva in lojalnosti 101

na posebnosti turizma avtorji predlagajo sledeče tri koncepte lojalnosti v
turizmu: vertikalno lojalnostno hierarhijo (gostje različno stopnjo lojal-
nosti istočasno izražajo večjemu številu različnih ponudnikov, ki svoje
proizvode nudijo na različnih stopnjah turističnega sistema, kot npr. ho-
telu, agenciji, prevozniku itd.); horizontalno lojalnost (gostje so istočasno
lojalni večjemu številu ponudnikov, ki ponujajo isti oz. podoben turistič-
ni proizvod na istem nivoju turističnega sistema, npr. večjemu številu ho-
telov); eksperimentalno lojalnost (ta odraža lojalnost gostov do ponudni-
kov, ki ponujajo specifično – enkratno izkušnjo oz. doživetje, npr. golf,
smučanje itd.). Rezultati raziskave (McKercher idr. 2012) so sicer potrdi-
li zgolj obstoj vertikalne in eksperimentalne lojalnosti, medtem ko hori-
zontalna lojalnost ostaja nepotrjena.

Z različnimi vidiki lojalnosti se v raziskavi posebej ne ukvarjamo, saj
nas zanima le vedenje oz. povratek gostov. Pri tem se naslanjamo na ugo-
tovitve Musek Lešnika (2007b, str. 29), ki trdi, da »prava« zvestoba po-
meni prepletanje tako psiholoških kot vedenjskih značilnosti, pri čemer
je bolj kot primerjanje enega in drugega vidika pomembno razumevanje
njunega sovplivanja na vedenje potrošnikov. Ponavljajoči se nakupi (po-
zitivne izkušnje) vplivajo na pozitiven, naklonjen odnos do ponudnika in
pomenijo vračanje gostov.

Kako (iz)merimo lojalnost gostov?
Lojalnost se ne pojavi iznenada, temveč se razvija skozi proces, v katerem
se skladno s pozitivnimi izkušnjami krepita gostovo zaupanje in naklo-
njenost do ponudnika. To pomeni, da lojalnost lahko razdelimo na raz-
lične stopnje, ki jih posledično lahko tudi izmerimo. Oliver (1999, str.
34–37) glede na intenziteto razvoja lojalnosti slednjo deli na štiri faze oz.
stopnje: kognitivno lojalnost (vedenjska lojalnost, ki temelji na racional-
nosti in nima čustvene komponente); afektivno lojalnost (na tej stopnji
govorimo o lojalnosti, ki je posledica pozitivnih stališč predhodnih izku-
šenj in pogosto rezultat pomanjkanja možnosti izbire); konativno lojal-
nost (razvije se trdnejši občutek lojalnosti, ki že izraža potrošnikove jasne
namere); aktivno – akcijsko lojalnost (trda zavezanost ponudniku, moč-
na pripadnost, prijateljski odnos, najvišja stopnja »odpornosti« na kon-
kurenčne ponudbe). Na osnovi pregleda znanstvenih raziskav štiri stop-
nje lojalnosti izpostavita tudi Dogdubay in Avcikurt (2013, str. 6). Avtorja
lojalnost razdelita na: nizko; lažno ali umetno; latentno; visoko ali res-
nično lojalnost. Pregled značilnosti posameznih stopenj razkrije, da gre
za podobne značilnosti različnih stopenj lojalnosti, kot jih navaja Oliver
(1999).
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106