Page 49 - Kukanja, Marko. 2017. Management kakovosti v prehrambnem gostinstvu: Zagotavljanje kakovosti ponudbe in lojalnosti gostov. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 49
Standardizacija v PGO 49
rebno za vsak proces določiti jasen, merljiv cilj in izvedbo, notranjo orga-
nizacijo procesa pa nato, v okviru danih zmožnosti, prepustiti izvajalcem
procesa (zaposlenim). V procesnem pristopu postanejo prej razdroblje-
na dela večrazsežnostna, ljudje sprejemajo lastne odločitve (govorimo o
opolnomočenju zaposlenih), funkcionalni mikro oddelki pa izgubijo svoj
pomen. Standardizirane so le osnovne rutinske naloge, kar procesnim ti-
mom dopušča sprejemanje lastnih odločitev, ki zasledujejo cilje organiza-
cije (notranji vidik) in upoštevajo mnenja gostov (zunanji vidik). Ivanko
(2012) trdi, da bo vsaka sprememba v poslovanju izpeljana bolje, v kolikor
bo obravnavana procesno in ne kot posamezna naloga (str. 56–59).
V tem smislu, ki temelji na logiki, da delovni procesi potekajo ciklič-
no (v naravnem zaporedju), izhod iz enega procesa pa tvori prehod v dru-
gega, smo preučili pomen standardizacije kot načina zagotavljanja kako-
vosti v PGO. S procesnim pristopom je povezan tudi Demingov krog,
katerega imenujemo tudi cikel PDCA (angl. Plan-Do-Check-Act) in pred-
stavlja osnovo za koncept stalnih izboljšav v podjetju. Trg (v našem prime-
ru gost) predstavlja prvo stopnjo v krogu zagotavljanja ustrezne kakovo-
sti. Pričakovanja gostov je potrebno prenesti v cilje načrtovanja, hkrati pa
doseči zagotovitev najpomembnejših prvin kakovosti (Del Balzo, 1998,
str. 37). Na konceptu PDCA temelji veliko modelov zagotavljanja kako-
vosti in stalnih izboljšav, kot je npr. metoda 20 ključev, metoda JIT (angl.
Just in Time), model TQM (angl. Total Quality Management) itd. Krog
PDCA v slovenskem jeziku lahko opredelimo na sledeči način (Ivanko,
2012, str. 96–97): načrtuj (pomeni zbiranje informacij o delovnem pro-
cesu in načrtovanje izboljšav na podlagi pridobljenih informacij); naredi
(pomeni uresničevanje načrta in obveščanje vseh, ki morajo za spremem-
be vedeti); preveri (pomeni spremljanje dosežkov s cilji, ki so bili zastav-
ljeni v načrtu); ukrepaj (pomeni korigiranje načrta in vrnitev v fazo načr-
tovanja, če zastavljeni cilji niso doseženi).
V začetku je vsak delovni proces neuravnotežen. Preden pričnemo iz-
vajati krog PDCA, mora biti vsak proces »stabiliziran«, kar dosežemo
z uporabo standardizacije oz. s pomočjo kroga SDCA (angl. Standari-
ze-Do-Check-Act). Standard je osnova za zagotavljanje ponovljivosti pro-
cesa in vse aktivnosti so usmerjene tako, da vzdržujejo proces s standar-
dom. Vse operativne aktivnosti v organizaciji se izvajajo s krogom PDCA,
ki temelji na procesni usmerjenosti, spremembe standardov dela pa s kro-
gom SDCA, ki zagotavlja ponovljivost procesov in stabilnost (Horžen,
2005, str. 34–35). To pomeni, da se kroga z vidika zagotavljanja kakovo-
sti neskončno dopolnjujeta. Procesni pristop razumemo kot delo z ljud-
mi (v širšem smislu) in ne kot ozko osredotočenost na značilnosti neke-
rebno za vsak proces določiti jasen, merljiv cilj in izvedbo, notranjo orga-
nizacijo procesa pa nato, v okviru danih zmožnosti, prepustiti izvajalcem
procesa (zaposlenim). V procesnem pristopu postanejo prej razdroblje-
na dela večrazsežnostna, ljudje sprejemajo lastne odločitve (govorimo o
opolnomočenju zaposlenih), funkcionalni mikro oddelki pa izgubijo svoj
pomen. Standardizirane so le osnovne rutinske naloge, kar procesnim ti-
mom dopušča sprejemanje lastnih odločitev, ki zasledujejo cilje organiza-
cije (notranji vidik) in upoštevajo mnenja gostov (zunanji vidik). Ivanko
(2012) trdi, da bo vsaka sprememba v poslovanju izpeljana bolje, v kolikor
bo obravnavana procesno in ne kot posamezna naloga (str. 56–59).
V tem smislu, ki temelji na logiki, da delovni procesi potekajo ciklič-
no (v naravnem zaporedju), izhod iz enega procesa pa tvori prehod v dru-
gega, smo preučili pomen standardizacije kot načina zagotavljanja kako-
vosti v PGO. S procesnim pristopom je povezan tudi Demingov krog,
katerega imenujemo tudi cikel PDCA (angl. Plan-Do-Check-Act) in pred-
stavlja osnovo za koncept stalnih izboljšav v podjetju. Trg (v našem prime-
ru gost) predstavlja prvo stopnjo v krogu zagotavljanja ustrezne kakovo-
sti. Pričakovanja gostov je potrebno prenesti v cilje načrtovanja, hkrati pa
doseči zagotovitev najpomembnejših prvin kakovosti (Del Balzo, 1998,
str. 37). Na konceptu PDCA temelji veliko modelov zagotavljanja kako-
vosti in stalnih izboljšav, kot je npr. metoda 20 ključev, metoda JIT (angl.
Just in Time), model TQM (angl. Total Quality Management) itd. Krog
PDCA v slovenskem jeziku lahko opredelimo na sledeči način (Ivanko,
2012, str. 96–97): načrtuj (pomeni zbiranje informacij o delovnem pro-
cesu in načrtovanje izboljšav na podlagi pridobljenih informacij); naredi
(pomeni uresničevanje načrta in obveščanje vseh, ki morajo za spremem-
be vedeti); preveri (pomeni spremljanje dosežkov s cilji, ki so bili zastav-
ljeni v načrtu); ukrepaj (pomeni korigiranje načrta in vrnitev v fazo načr-
tovanja, če zastavljeni cilji niso doseženi).
V začetku je vsak delovni proces neuravnotežen. Preden pričnemo iz-
vajati krog PDCA, mora biti vsak proces »stabiliziran«, kar dosežemo
z uporabo standardizacije oz. s pomočjo kroga SDCA (angl. Standari-
ze-Do-Check-Act). Standard je osnova za zagotavljanje ponovljivosti pro-
cesa in vse aktivnosti so usmerjene tako, da vzdržujejo proces s standar-
dom. Vse operativne aktivnosti v organizaciji se izvajajo s krogom PDCA,
ki temelji na procesni usmerjenosti, spremembe standardov dela pa s kro-
gom SDCA, ki zagotavlja ponovljivost procesov in stabilnost (Horžen,
2005, str. 34–35). To pomeni, da se kroga z vidika zagotavljanja kakovo-
sti neskončno dopolnjujeta. Procesni pristop razumemo kot delo z ljud-
mi (v širšem smislu) in ne kot ozko osredotočenost na značilnosti neke-